Sia Hermanides
Sia Hermanides

A Girl in Film #24; Sia Hermanides, scenarioschrijver en regisseur

Dagelijks ontmoeten we ontzettend veel stoere, leuke en ambitieuze vrouwen die vol passie in de filmindustrie werken. Niet alleen voor, maar veel vaker nog achter de camera. In de rubriek ‘A GIRL IN FILM’ stellen we ze graag aan je voor. Hoe zijn ze aan dit werk gekomen? Welke films en series kijken ze zelf in hun vrije tijd?

Deze keer ‘A Girl in Film’ #24: Sia Hermanides, scenarioschrijver en regisseur

Wat houdt jouw functie in?

Dat ik film en tv-concepten bedenk, schrijf en regisseer. De combinatie schrijven en regisseren vind ik fijn. Schrijven is heel solitair, terwijl je op de set juist soms met wel 100 mensen staat. Ook gaan schrijven en regisseren vaak hand in hand. Naar aanleiding van lezingen en repetities pas ik scènes aan.

Of een casting met een acteur inspireert me zo dat ik een personage ernaar omschrijf of bij bedenk. Een aantal van de karakters in Voetbalmeisjes (een serie over elf meisjes uit het meidenvoetbalteam FC Athena) is zo ontstaan.

Wat voor opleiding heb je gedaan?

Audiovisuele Media aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, richting scenario en regie fictie & Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam (minor Genderstudies)

Hoe ben je in de filmbranche terecht gekomen?

Vanaf jongs af aan was ik verslaafd aan fotograferen en films kijken – Hitchcock vond ik fantastisch. Toen mijn beste vriendin op de middelbare school van haar ouders een videocamera kreeg (heel bijzonder in die tijd!) kon ik mijn geluk niet op. De eerste filmpjes die we maakten waren allemaal horror. Hoe vaak ik in die tijd wel niet een lijk heb gespeeld, haha.

Later begonnen we ook steeds meer korte dramafilms te maken. Terwijl mijn vriendin op een gegeven moment haar interesse verloor, werd die van mij alleen maar groter. Ik moest en zou films gaan maken! Als ik filmde kwam ik tot leven, voelde ik wie ik was en wat ik wilde. Omdat ik zowel geïnteresseerd was in de theorie als de praktijk heb ik Media en Cultuur aan de UvA gestudeerd en ben ik naar de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht gegaan.

Met name mijn jaren op de HKU hebben mij gevormd. Het was een warm creatief bad, waar ik niet alleen veel heb geleerd maar ook mijn film-soulmates heb ontmoet. Mensen die mij inspireren en met wie ik nog steeds dagelijks contact heb en films mee maak.

Volg Girls in Film ook op Facebook of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Wat is het meest recente project waar je aan gewerkt hebt of waar je nu aan werkt?

Op dit moment werk ik aan de afronding van de serie Papadag. Sia HermanidesOp 29 november wordt de eerste aflevering al uitgezonden, maar we zitten nog middenin de edit en de mix van de laatste paar afleveringen. Het is een hele strakke planning maar het gaat erg leuk worden. De serie gaat over zes mannen die worstelen met zichzelf en het (aankomend) vaderschap.

Tegelijkertijd schrijf ik aan de jeugdserie Ninja Nanny, de eerste Nederlandse superhero serie met een meisje in de hoofdrol. Komende zomer gaan we draaien dus de scripts moeten voor maart af.

Lees ook het verslag van De Dag van het Scenario waar Sia één van de sprekers was.

Wat is je leukste werk anekdote?

Er zijn er zoveel! Maar eentje die ik nog goed herinner, was tijdens de opnames voor de pilot van Voetbalmeisjes. We draaiden bij voetbalclub Buitenveldert een zoenscène tussen twee meisjes. Tijdens de repetitie hadden we de zoen al besproken en de meisjes deden er heel cool over, ‘geen probleem, komt goed.’

Maar toen we eenmaal op de set stonden met een crew van 30 man durfden ze ineens niet meer… heel logisch natuurlijk, maar wel stressvol. We hadden die scène echt nodig! Toen heb ik voorgesteld de zoen voor te doen, samen met Alieke (met wie ik Voetbalmeisjes schreef en regisseer).

Een van onze setdressers zou een plaatje piepshuim ervoor houden zodat niet de hele crew toe kon kijken (maar wat uiteindelijk toch gebeurde). Midden op het veld hebben Alieke en ik getongd. Daarna durfden de meisjes het ook en is het uiteindelijk een hele mooie scène geworden!

lees verder onder de foto

Met wie wil je graag nog een keer werken?

Ik zou heel graag een keer met Mijke de Jong willen werken. Ik vind haar een enorme goede spelregisseur en ik zou graag van haar willen leren. Buiten Nederland – als ik even verder mag dromen – zou ik het fantastisch vinden om op de set te staan met Sofia Coppola. Zij is heel goed in het overbrengen van een hele eigen sfeer in haar films (The Virgin Suicides, Lost in Translation).

Van een heel ander kaliber is Oscar winnares Kathryn Bigalow (Zero Dark Thirty, Detroit), van haar zou ik wel wat tips en adviezen willen over het regisseren van suspense en actie scenes. En samen met Aaron Sorkin (schrijver van o.a. The West Wing, The Social Network en Steve Jobs) zou ik wel een film of serie willen schrijven. Wie weet 😉

Hoe combineer je werk en privé?

Als ik aan het draaien ben valt het nauwelijks te combineren. Dan verdwijn ik even van de ‘wereld’, de uren dat ik niet op de set sta, zoek ik rust, wil ik het liefst zo min mogelijk mensen om me heen, zelfs m’n vriend heeft dan het gevoel dat ik er niet echt ben, ook al ben ik er wel, met mijn hoofd ben ik bij de film. Gelukkig zijn mijn vriend en vrienden dit inmiddels van mij gewend.

Welke films/series kijk je zelf graag?

Het gaat alle kanten op, maar hierbij een paar van mijn lievelings: Stranger Things (geweldige soundtrack en Art Direction – ik wil terug naar de jaren 80… ), Borgen (iedereen heeft het altijd over House of Cards, maar Borgen is op het gebied van politiek drama veel interessanter), Six Feet Under (de beste serie ooit met hele gelaagde personages), Orange is the New Black (grote inspiratie voor mijn serie Voetbalmeisjes), Sugar Rush, Girls, Transparant, Narcos, Happy Valley (met een fenomenale Sarah Lancashire) en een paar old school series. Maar daardoor niet minder goed of leuk: Heartbreak High (hier ben ik de middelbare school mee doorgekomen), Cheers, Frasier, the Nanny, Pippi Langkous (een van de weinige series uit mijn jeugd met een meisje in de hoofdrol en dan was ze ook nog stoer en daadkrachtig!) en Hollands glorie Dunya en Desie.

De laatste tijd kijk ik veel series. Maar qua films is de lijst ook oneindig, een paar die er zeker op staan: Ghost World, Girlhood,

Girlhood

het hele oeuvre van Andrea Arnold (o.a. American Honey, Fishtank & Wasp), La Haine, Turist, What’s eating Gilbert Grape, La Grand Belezza (en dan vooral de epische feestscene op het dak!), Fucking Amal, ALLE films van Stanley Kubrick (zeker ook Eyes Wide Shut), Annie Hall (en vele andere Woody Allens), Goodfellas, Raging Bull… eigenlijk zijn alle films van Martin Scorsese een feest.

Laatste zag ik the King of Comedy, een van zijn oudere films uit begin jaren 80, een heerlijke film en nog steeds relevant. Ook een must-see film, en zijn tijd ver vooruit is Spike Lee’s ‘She’s gotta have it, nu op Netflix. Inmiddels is hier ook een serie van. Nederlandse uitschieters: Wilde Mossels, Diep, Layla M. & de serie A’dam E.V.A.

Vanaf 29 november kun je Papadag elke woensdag zien op NPO3 of op NPO start.

Wil je meer verhalen lezen over vrouwen die werken in de filmindustrie? Alle afleveringen van A Girl in Film vind je hier

Foto boven artikel: THE VIEWFINDER

Lees verder