A Girl in Film #2: <i>Maureen Mens</i>, Marketingmanager Film bij EYE Filmmuseum
A Girl in Film Maureen Mens

A Girl in Film #2: Maureen Mens, Marketingmanager Film bij EYE Filmmuseum

Dagelijks ontmoeten we ontzettend veel stoere, leuke en ambitieuze vrouwen die vol passie in de filmindustrie werken. Niet alleen voor, maar veel vaker nog achter de camera. In de rubriek ‘A GIRL IN FILM’ stellen we ze graag aan je voor. Hoe zijn ze aan dit werk gekomen? Welke films en series kijken ze zelf in hun vrije tijd.

Graag stellen we ‘A Girl in Film’ #2 aan je voor: Maureen Mens, Marketingmanager Film bij EYE Filmmuseum.

1) Wat houdt jouw functie in?

Ik ben verantwoordelijk voor de promotie van filmprogramma’s zoals bijvoorbeeld de wat bekendere zomerprogramma’s die EYE elk jaar organiseert rond een regisseur: Alfred Hitchcock, Woody Allen, Steven Spielberg. Het is mijn taak na te denken over de doelgroep en de communicatiestrategie om deze doelgroep te bereiken. Zorgen voor een goede campagne (poster, folder) zowel offline als online. Persbericht schrijven. Openingsavond organiseren. En zorgen dat de zalen vol zitten!

2) Wat voor opleiding heb je gedaan?

Havo en een opleiding tot directiesecretaresse. Toen ik eenmaal bij het Filmmuseum aan de slag was, ben ik ’s avonds gaan studeren: project management, Nima Communicatie en Nima Marketing. Op dit moment doe ik de ‘Masterclass Contentmanagement voor complexe organisaties’. Ik ben eigenlijk altijd blijven studeren. Communicatie is een vak dat steeds verandert. Sinds de komst van social media is er veel veranderd voor de manier waarop je met je doelgroep communiceert. Het gaat nu om interactie, content, verhalen vertellen en context.

3) Hoe ben je in de filmbranche terecht gekomen?

Na vier jaar op het hoofdkantoor van Videoland Nederland (hoofdkantoor van de franchiseketen van 220 Nederlandse videotheken in de jaren 80) sales te hebben gedaan, wilde ik iets anders. Video leek over film te gaan. Maar het ging eigenlijk over targets halen, omzet draaien en mooie marges uitonderhandelen met videodistributeurs. Dat werd meestal verdiend met grote Hollywood blockbusters of films met Schwarzenegger, Steven Seagal, Sylvester Stallone. Maar mijn hart ging uit naar films als The Unbearable Lightness of Being en Bagdad Café. Die werden nauwelijks door de winkels aangekocht. Vandaar dat ik op een dag besloot bij het Filmmuseum te willen werken. Ik schreef een open sollicitatiebrief en the rest is history.

4) Aan welk project werk je nu?

Nu werk ik aan ‘Martin Scorsese – The Exhibition’. Dat bestaat uit een tentoonstelling en filmprogramma (met 50 filmtitels). We vertonen alle speelfilms van Scorsese en een aantal van zijn muziekdocumentaires. Maar hij heeft ook op ons verzoek ruim 20 van zijn favoriete klassiekers gekozen uit de collectie van EYE en die van The Film Foundation (door hem opgericht ter conservering van filmerfgoed).

Like de Facebook pagina van Girls in Film.

5) Vertel eens een leuke anekdote over je werk?

Toen ik nog in het Vondelpark werkte als directiesecretaresse voor de toenmalige directeur Hoos Blotkamp kwam ik net uit het bedrijfsleven en belandde in de – mij nog vreemde – culturele sector. In het bedrijfsleven is er een hele sterke kledingcultuur. Dus ik liep nog op pumps, in kokerrokjes of leuke jurkjes bij voorkeur van mijn (nog altijd) favoriete merk Agnès B.

Op een dag was er bezoek dat ik ontving voor de directeur. Ik vroeg het bezoek plaats te nemen in de directiekamer en bood een kopje koffie aan. De gast begon een praatje met me en ik merkte dat deze dacht dat ik de directeur was. De echte directeur was het type neo-existentialist met zeven identieke zwarte fluwelen broeken en zwarte truien en een grote zwarte ronde bril. Ze zat verwoed te typen (in dezelfde ruimte) en had nog niet op of om gekeken. Dat vond ik echt een hilarische situatie.

6)Met wie wil je graag nog een keer werken?

Daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Als je een specialist bedoelt in mijn vakgebied dan is er niet direct iemand.

7) Hoe combineer je werk en privé?

In de eerste vijf jaar van EYE aan de IJ-oever heb ik het werk vaak de voorrang gegeven. Nu alles reilt en zeilt neem ik weer wat meer tijd voor mezelf. Maar mijn werk is altijd ook een beetje mijn hobby geweest.

8) Welke films/series kijk je zelf graag?

Stranger Things is mijn nr. 1 Netflix serie. Maar ik heb ook The Get Down, Sens8, Dexter gevolgd. Ik kijk eigenlijk alles, ook de meest tenenkrommende romkoms. Maar het liefst maffe films die je bijvoorbeeld kunt zien op mijn favoriete festival ‘Imagine’ dat altijd in april in EYE plaatsvindt. Als het Japans is, is het ook altijd goed.

Wil je meer verhalen lezen over vrouwen die werken in de filmindustrie? Alle afleveringen van A Girl in Film vind je hier

Lees verder