Actrice Christanne de Bruijn vecht voor haar passie in De Dirigent #interview

Actrice Christanne de Bruijn maakt haar speelfilmdebuut in de film De Dirigent van regisseuse Maria Peters (Sonny Boy, Kruimeltje). De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Nederlandse dirigente Antonia Brico eind jaren ’20. Zij was de eerste vrouwelijke dirigente ter wereld die succesvol grote symfonie orkesten dirigeerde. Wij spraken Christanne over de film.

Over De Dirigent

Amerika 1926: De Nederlandse 24-jarige Antonia Brico is als kind met haar ouders (Annet Malherbe en Raymond Thiry) geëmigreerd naar Amerika. Ze droomt ervan om dirigent te worden, maar die ambitie wordt door niemand serieus genomen. Haar pianoleraar adviseert haar om geen toelating te doen voor het conservatorium. Omdat ze weinig meer te verliezen heeft, keert ze terug naar haar geboorteland waar ze de beroemde dirigent Mengelberg (Gijs Scholten van Aschat) smeekt om dirigeerlessen. Mengelberg ziet dat helemaal niet zitten en stuurt haar door naar Berlijn, waar ze tegen alle verwachting in als vrouw meer kans blijkt te maken. Na haar tweejarige studie aan de Rijksacademie voor Muziek zal ze daar als eerste vrouw het beroemde Berlijn Philharmonisch Orkest dirigeren. De spanning wordt haar bijna te groot, als de liefde van haar leven haar voor het blok zet. Wat zal Antonia kiezen?

Tot voor kort lukte het vrouwen nauwelijks om aan de top van de wereldranglijst van belangrijke dirigenten te komen. Dit jaar benoemde het Radio Filharmonisch Orkest voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis een vrouwelijke chefdirigent: Karina Canellakis.

Is dit je eerste filmrol?

Ja! Ik heb weleens een gastrol in series zoals Moordvrouw en Flikken Maastricht gehad. Voor deze film heb ik eigenlijk altijd in het theater gespeeld, toen had ik geen tijd om te draaien. Ik ben bewust gestopt met theater omdat ik meer film wilde gaan doen. Film is een andere manier om je vak uit te oefenen. Interessant omdat het dichter op de huid zit, daarin de nuances te zoeken als actrice vind ik heel leuk.

Hoe ging het castingproces voor de rol?

Het castingproces verliep anders dan hoe het normaal gespraken gaat. Ik kreeg opeens een berichtje via Twitter. Dave Schram, de producent, zocht iemand met een muzikale achtergrond. Hij stuurde een berichtje via Twitter of ik via een selftape een scène wilde spelen en daarnaast ook een stukje piano wilde spelen. Naar aanleiding daarvan had ik drie rondes. Fijne audities waren het, rustig aan kennismaken en spelen.

Hoe is de film tot stand gekomen?

Maria Peters heeft in 2003 de documentaire over het leven van Antonia Brico gezien. Ze dacht direct: “hier moeten we een film van maken”. Omdat ze Nederlandse is en eigenlijk maar weinig mensen van haar bestaan weten. Er zijn best wat vrouwen die wat betekend hebben in de kunst en muziek, maar die verdwenen zijn op de achtergrond. Antonia Brico is nooit zo bekend geworden als had gemoeten. Dit werd tegengehouden door de mannencultuur. Maria heeft zelf ook hard moeten werken en door moeten zetten om deze film te mogen maken. Met draaien voelde ik soms dat bepaalde scènes op Maria haar leven slaan en dichtbij haar staan. Ze had dan heel helder in haar hoofd wat ze met de scène wilde omdat het voor haar heel persoonlijk was. Na 15 jaar hard werken om de film op te zetten en te maken is de film er eindelijk!

Wat heb je gedaan om je rol voor te bereiden?

Ik heb heel vaak het script gelezen, van voor naar achter. De documentaire die over haar gemaakt is in 1974 heb ik heel vaak bekeken. De documentaire heet A Portrait of a Woman. Je krijgt heel goed mee in de interviews hoe ze begonnen is en wat voor tegenslagen ze is tegengekomen op haar pad. Een eerlijk portret, je voelt haar hartzeer. Daarnaast heb ik veel dirigeerlessen en pianolessen gevolgd. Dat moest ik me eigen maken. Ik dacht dat het dirigeren een soort choreografie zou worden. Maar gelukkig kreeg ik les. Ik had les van Libia Hernandez, een vrouwelijke dirigente. Zij heeft mij de basis geleerd en zei ga je eigen stijl ontwikkelen thuis. Vanuit daar heb ik veel geoefend.

Hoe was de draaiperiode?

Heel tof! Ik was best wel gespannen omdat ik nog nooit zo’n dragende rol in een grote speelfilm had gehad. Paar dagen voordat we begonnen besefte ik dat ik werkte met professionals en dat ze me er doorheen zouden leiden. Vanaf dag 1 stonden alle neuzen dezelfde kant op. De eerste draaidag was een pittige grote dag waar we concert scènes opnamen met veel figuranten. We werden direct in het diepe gegooid. Vanaf die dag bleef het fijn. Met Maria was het ook heel prettig werken. Ze wist wat ze wilde maar gaf me ook de vrijheid en ruimte voor interpretatie van de rol. En het was heel gezellig met de andere acteurs.

Volg Girls in Film ook op Facebook | Instagram | YouTube of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Waarom moeten mensen naar deze film komen kijken?

Het gaat in dit geval om een vrouw die moet vechten om haar passie na te jagen. Maar dat geldt voor iedereen: laat je je uit het veld slaan of verzamel je moed en ga je door.

Het is goed om als vrouw en meisje een rolmodel te hebben. Greta Gerwig zei laatst in Time Magazine: “Ik heb me nooit gerealiseerd dat vrouwen ook konden regisseren, omdat ik altijd alleen maar mannen heb zien regisseren”. Daar kon ik me in vinden en sluit aan op dit verhaal.

Het is een hele mooie periode film. We hebben in Bulgarije gedraaid waar ze in studio’s de straten van New York hebben nagebouwd. Rolf Dekens is de cameraman van de film, de beelden zien er fantastisch uit. Er zit veel muziek in en goeie acteurs. Een diverse cast met topacteurs uit Nederland, Duitsland en Engeland.

Wat vind je een mooie film met een sterke vrouwelijke hoofdrol?

De film 20th Century Women. Die film gaat over vrouwen en al hun grillen. Met onder andere actrices Greta Gerwig, Annette Bening en Elle Fanning.

De Dirigent is vanaf 25 oktober te zien in de bioscoop.

Lees verder