Hadewych Minis: ‘Als er een mooie kans voorbijkomt in Hollywood, grijp ik die’ #interview

Ze gaat lekker in binnen- én buitenland. Toch had actrice Hadewych Minis, die nu te zien in de Emmy-genomineerde film Tokyo Trial, tot voor kort geen Hollywood-ambities, vertelt ze aan Girls in Film. 

Ze speelde in Toni Erdmann, die voor een Oscar werd genomineerd, Borgman, die een Gouden Palm-nominatie had. En ook haar nieuwste film Tokyo Trial, genomineerd voor een Emmy Award, is een internationale productie, deels gefilmd in Boedapest en deels in Tokio. De coproductie van regisseurs Pieter Verhoeff en Rob King vertelt het waargebeurde verhaal van de Nederlandse rechter Bert Röling (Marcel Hensema) die in 1946 Nederland vertegenwoordigde bij het Internationale Oorlogstribunaal. Hadewych speelt Eta Schneider, een Duitse pianiste, met wie Bert bevriend raakt.

Waarom is het verhaal van Tokyo Trial zo relevant?

“Het is een belangrijk verhaal uit de geschiedenis, dat anno 2017 nog steeds actueel is. Ik wist er zelf niet zo veel vanaf, en met mij velen niet, denk ik. Daarom is het goed dat het verteld wordt. Dat mensen uit ons kleine kikkerlandje enorm veel invloed hebben gehad op onze wereld, is heel gaaf. En dat zo’n verhaal troost of herkenning kan brengen, maakt een project als dit alleen maar mooier.”

Heeft Eta echt bestaan of is ze een fictief personage?

“Eta Schneider heeft daadwerkelijk bestaan en ze heeft ook echt gemusiceerd met Bert Röling. Ik kreeg heel veel informatie van de regisseur, die veel van haar wist. De rol klonk meteen interessant, omdat het een internationaal project is en er heel goede acteurs en regisseurs aan meewerken. Ik mocht Engels praten met een accent, piano spelen, watergolfjes in mijn haar en fantastische kleding dragen die speciaal voor mijn rol werd gemaakt. Spelen in een andere tijdsperiode is altijd leuk.”

Hadewych Minis Interview

Volg Girls in Film ook op Facebook | Instagram | YouTube of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Wat vond je het lastigst aan de rol?

“Toch wel het piano leren spelen. Ik heb acht jaar viool gespeeld en speel ook basgitaar, maar piano was volledig nieuw voor mij. Het is heel moeilijk, want je linker- en rechterhand moeten totaal iets anders doen. Uiteindelijk heb ik een piano in huis gehaald en ben gaan oefenen, oefenen en nog meer oefenen, want de bewegingen die je ziet, moeten ook echt kloppen. Ik heb heel veel respect voor pianisten gekregen.”

Vond je het moeilijk om in het buitenland te werken en veel van huis te zijn?

“Dat is altijd pittig, maar gelukkig ben ik geen langere tijd van huis geweest. We hebben een paar keer in Litouwen gedraaid en drie dagen in Tokio, en tussendoor kon ik steeds terug reizen naar mijn gezin. Grappig genoeg is het in eerste instantie nooit mijn ambitie geweest om in het buitenland te werken, maar het gebeurt nu wel steeds. Dat is natuurlijk te gek.”

LEES OOK: Hadewych Minis: ‘Het leven beloont je als je grote stappen durft te nemen’

Nooit gedroomd van een Hollywood-carrière?

“Het heeft nooit mijn prioriteit gehad. Kennelijk was die droom niet groot genoeg, terwijl het nu op mijn pad komt met films als Toni Erdmann en Borgman. Het is een grote stap om een tijdje in Amerika te gaan zitten, en heb ook niet zoiets van: Dat gaat me sowieso lukken daar. Daarnaast ben ik hier al zo druk met film, televisie, zingen en theater, en dat maakt me heel gelukkig. Maar als er een mooie kans voorbijkomt, dan grijp ik die natuurlijk.”

Zijn er genoeg interessante rollen voor jou?

“Ik heb nu een ontzettend interessante rol in Hollands Hoop. Ik speel de weduwe van Matthias (Peter Paul Muller) en dat personage is zo gelaagd, als actrice kun je alleen maar dromen van zulke rollen. Heel vaak komen ze niet voorbij, en ik merk ook dat mijn carrière me steeds minder boeit nu ik ouder word en kinderen heb. Tegelijkertijd kies ik wel bewuster, juist omdat die ruis weg is. Ik hoef niet in alle romantische komedies te zitten, en neem alleen nog rollen aan die ik écht leuk vind.”

Tokyo Trial draait vanaf 11 januari in de bioscoop.

Foto boven artikel: Anne Timmer

Lees verder