Rolf Dekens
Rolf Dekens

Nadine vs Rolf Dekens: niet te stoppen cameraman in LA

Rolf Dekens: filmenthousiast, levensgenieter, wereldreiziger en één van Nederlands beste cameramannen. Met een indrukwekkende lijst speelfilms en zelfs een serie voor Netflix wist Rolf een eigen pad uit te kerven in de film business in Nederland. Maar Nederland werd te klein en hij besloot richting de US te gaan. Nu vliegt hij al een jaar of 4 op en neer tussen Amsterdam en LA. Ik sprak met Rolf via FaceTime, ik in NY, Rolf in Amsterdam. Op de dag voor zijn ‘mini wereldreis’ naar de Filipijnen en Brazilië voor het draaien van een commercial. Om daarna via Italië en Bulgarije weer terug te vliegen naar Los Angeles.

Eager

Al jaren pendelt Rolf tussen Amerika en Nederland. Sinds 2016 heeft hij zijn werkvisum. Want alleen toerist zijn in de US was niet genoeg. Hij wilde ook de werksfeer proeven. Hij besloot te reageren op een aantal advertenties voor korte films via www.mandy.com. Een Amerikaanse website waar veel professioneel en amateur werk wordt aangeboden. De studenten aan Colombia University konden niet geloven dat zo’n ervaren cameraman met hen wilde werken. Maar Rolf zocht naar ingangen, werk, inspiratie en naar contacten in Amerika. ‘Ik stuurde mijn cv naar mensen en die vonden het fantastisch dat ik wél de bagage en werkervaring had, maar niet de arrogantie om daarop neer te kijken. Omdat ik gewoon ‘eager’ was om voet aan wal te krijgen’. Zo ontstonden bijzondere vriendschappen. Één van die vrienden gaat volgend jaar een grote speelfilm maken en Rolf heeft voorgedragen als cameraman.

Hij gelooft in contacten leggen en moet het volgens eigen zeggen hebben van de persoonlijke communicatie met de regisseur. ‘Er zijn ongetwijfeld betere cameramensen maar zodra ik iemand ontmoet willen ze meestal met mij werken. Dat zal een gunfactor zijn en die is ook oprecht. Mijn vriendelijkheid en enthousiasme zijn echt.’ Er zijn maar weinig gevierde cameramannen die de stap durven te zetten om na een rits van succesvolle speelfilms, ‘terug’ te gaan naar korte/studentenfilms. Zonder daar iets aan te verdienen. Zijn enthousiasme is oprecht en zijn passie voor zijn beroep onmeetbaar.

Kunstenaar vs manager

Op de vraag of hij zich als een kunstenaar ziet, antwoord hij eerlijk en nuchter: ‘Als cameraman moet je gewoon je schouders eronder zetten. Ik zie het als een managementfunctie, je bent absoluut geen autonome kunstenaar. Het gaat om te veel geld en te veel belangen, je moet een team van 20-30 man aansturen waarbij een draaidag tussen de 50.000 en 150.000 dollar kost. Je moet je shit gewoon op orde hebben.’

Volg Girls in Film op Facebook voor meer interviews met Nederlanders in Lalaland.

In Los Angeles heeft Rolf een agent die snel schakelt en mooie klussen voor hem binnenhaalt. Soms gaat het zelfs zo snel dat hij op een maandag om 9 uur een telefoontje van zijn agent krijgt, om 11 uur een kennismaking gesprek met de klant heeft en om 13 uur aan het locatie scouten is. ‘Ik ben niet goed in niets doen. De Amerikanen zeggen ook ‘Rolf is always busy’. Ik ben altijd wel met iets bezig. Als ik niet aan het draaien ben, ben ik mijn website aan het updaten. Of ben ik met mijn showreel bezig, op zoek naar online talent, kijk ik een mooie film of stuur een regisseur een mail. Mijn hobby is fotograferen. Daarmee kun je dus echt altijd bezig zijn. Liever de sloppenwijken in dan een hele dag op het strand liggen.’

Cameraman pur sang

Een eigen film initieert hij niet en er is ook geen ambitie om regisseur te zijn. Daarvoor heeft hij ook veel te veel interessant en mooi werk als cameraman. ‘Ik heb voor Los Angeles gekozen omdat mijn ambitie ligt bij de grotere, Engelstalige series en speelfilms. Ik heb ongelofelijk veel te danken aan Roel Reine (regisseur van o.a. de nieuwe Marvel’s serie), waarmee ik aan vier films heb meegewerkt als cameraman waaronder de Nederlandse hit Michiel de Ruyter.

Roel kan een serie van 40 miljoen eruit laten zien als een serie van 100 miljoen. Hij is een geweldig mens en een enorme vakman. Hij weet precies hoe hij iets wil, wat hij wil draaien met welke camera en welke lens.’ Rolf praat vol ontzag over de mensen uit zijn vak. ‘Er moet altijd een grenzeloos respect zijn voor de regisseur omdat een film maken een enorm lang en zwaar traject is.’

Ieder zijn vak

Als het over de manier van werken in Amerika versus de manier van werken in Nederland gaat, vertelt hij dat Amerikanen meer in opdracht werken. Voor iedere functie is er één persoon en die baan mag je niet van ze afnemen. Niemand werkt echt samen. ‘Ik stond op een Amerikaanse filmset waarbij een tafeltje op de plek van een lamp moest komen. De hele shoot werd stilgelegd om te wachten totdat er de juiste persoon het tafeltje opzij kwam zetten. Dat heeft te maken met bescherming van ieders beroep en aansprakelijkheid.’

Rolf lacht om deze voor hem iets wat onprofessionele aanpak en de reden waardoor Amerikaanse films zoveel meer kosten dan in Europa. ‘Uiteindelijk kan het systeem werken. Op een film van 100 miljoen is de Amerikaanse manier van werken de enige manier om er een succesvolle film van een film te maken. Maar op het niveau waar ik nu nog op zit, tot 10 miljoen, is dat een enorm gevecht. Eigenlijk heb je maar 2.5 miljoen dollar hebt omdat de rest van dat geld aan regeltjes opgaat!’

Lees ook: Nadine vs Miriam Kruishoop: down-to-earth power woman in LA

Prijzen

Rolf praat op een speelse manier over zijn vak. Maar is zich heel bewust van de commercie van zijn beroep. Het is niet voor niets dat hij in Amerika films wil maken. De levensduur van Engelse film is langer, het bereik groter, de locaties zijn vaak interessanter. En er is de mogelijkheid dat de budgetten in je carrière nog kunnen groeien groter. Een goed voorbeeld van de grenzeloze mogelijkheden is zijn werk in Tokyo Trial die Rolf voor Netflix draaide.

Deze spannende historische mini-serie is een Nederlands, Japanse en Canadese co-productie. ‘Een vriend van mij is een van de producenten die mij op een lijst van cameramensen heeft gezet. Na maandenlange onderhandelingen en het versturen van cv’s en materiaal hebben ze voor mij gekozen.’ Volgens Rolf was de keuze voornamelijk op basis van zijn werk aan de film Oorlogsgeheimen, een mooie Nederlandse jeugdfilm over 3 kinderen in de Tweede Wereldoorlog die nog steeds wereldwijd prijzen binnen sleept.

Nog maar het begin

En dit allemaal is nog maar het begin van Rolf zijn Amerika avontuur. ‘Ik leef mijn droom, en dat is mij zoveel waard. Ik doe heel erg mijn best voor de mensen waar ik van houd, iedereen weet dat. Mijn vrienden reizen mij zelfs achterna.’ Rolf begint te lachen op mijn vraag of hij bang is voor de eenzaamheid van een altijd-reizende-cameraman: ‘Ik heb absoluut geen aanleg voor eenzaamheid. Ik heb overal vrienden zitten, sommige hechter dan anderen. Meer heb ik niet nodig, ik ben kerngezond met een droombaan, geweldige vrienden en familie. Liefdesrelaties zijn voor mij geen prioriteit en ik heb geen kinderwens.’

Rolf lijkt het leven te lijden zoals hij dat ambieert. Hij droomt van Amerikaanse speelfilms maken met zijn grote idool Tom Hanks of Denzel Washington. Hij wil graag mooie scripts naar beeld vertalen met relatief weinig geld. Om zo zijn ervaring met de Nederlandse lowbudgetfilms naar Amerika te brengen. ‘De enige manier waarop ik verschil kan maken als Nederlandse cameraman in een stad met allemaal hot shots, is laten zien dat ik met weinig geld een geweldige mooie, indrukwekkende film kan maken.’

Passie en plezier

Het is voor Rolf weer tijd om te gaan, zijn werk in Nederland zit er voor nu even op en hij begint aan wederom een groot avontuur. Zijn paspoort zit vol stempels uit heel de wereld, zijn IMDb pagina heeft een indrukwekkende lijst aan films, series en docu’s en zijn hart zit op de juiste plaats. Niets zal deze nuchtere Hollander kunnen stoppen om zijn leven te blijven leiden met passie, ambitie en vooral veel plezier…

Vijf jaar geleden verhuisde de Nederlandse actrice Nadine van Asbeck van Amsterdam naar New York. In de serie Nadine vs NY vertelt ze hoe ze haar weg probeert te vinden als poldermodelletje in girl-nest-door Amerika. Ook spreekt ze Nederlanders in Amerika die ook de stap hebben gewaagd in de Amerikaanse filmindustrie hun geluk te vinden. Deze keer een interview met cameraman Rolf Dekens. Alle blogs van Nadine lees je hier

Lees verder