Kindercoach Petra Dolleman is veel meer dan een oppas

Kindercoach Petra Dolleman werkte met de kindacteurs op de set van Soof 2, Nieuwe Buren 2 en vele andere Nederlandse films en series zoals De Helleveeg en Dokter Tinus. Aan Girls in Film vertelt ze wat haar job precies inhoudt en waarom ze veel meer is dan ‘een leuk kinderoppasje’.

Wat doe jij precies als kindercoach?

“Ik zorg ervoor dat een kind met een hoofdrol in een film of serie zijn werk zo goed mogelijk kan doen. En dat het kind zich daar zelf ook comfortabel bij voelt. Voordat de opnames beginnen, ga ik eerst bij de jonge acteur thuis langs om hem of haar en de ouders/verzorgers beter te leren kennen. Op basis van gesprekken en een vragenlijst maak ik een plaatje van het kind. Ik weet dan precies wat hij of zij niet prettig vindt en wat de knelpunten kunnen worden. Ik help vervolgens met het lezen van het script en het voorbereiden van scènes. En ik probeer zo mogelijk een vaste plek te creëren waar ze kunnen chillen, uitrusten of huiswerk maken. Bij Soof 2 had ik voor de tweeling Brent en Niek een kleine caravan bij de set geregeld. Het was fijn voor de jongens dat ze zich terug konden trekken. Want zo’n set is een enorm hectische bedoening met heel veel prikkels. Het is namelijk ook mijn taak om te zorgen dat de kinderen genoeg rust krijgen.”

Scène uit De Helleveeg met Hannah Hoekstra
Scène uit De Helleveeg met Hannah Hoekstra

Wat is het grootste misopvatting over jouw baan?

“Ik denk dat mijn werk wel eens wordt onderschat en dat mensen denken dat je een leuk kinderoppasje bent. Ik heb echter al vijfentwintig jaar ervaring met kinderen casten, want dat doe ik er ook nog bij. Daardoor weet ik inmiddels wel hoe het in hun hoofdje werkt, wat er allemaal kan gebeuren en hoe een kind reageert op veel aandacht. Sommige kinderen met wie ik werk, zijn inmiddels beroemd en kunnen daar behoorlijk van in de war raken. Ik praat daar met hen over, geef advies en zorg dat zo’n kind met beide benen op de grond blijft. Ik bespreek ook altijd vooraf met een regisseur, producent en opnameleider dat we een kind niet nodeloos veel aandacht geven. De situatie moet zo ‘normaal’ mogelijk zijn. Verder onderhoud ik op een draaidag intensief contact met de ouders. Je moet ook behoorlijk communicatief zijn en hun vertrouwen zien te krijgen.”

Gebeurt het nooit dat kinderen geen zin hebben op de set?

Ook interessant

scenario van Nieuwe Buren 2

Karin van der Meer schreef het scenario van Nieuwe Buren 2

“Ja, dat risico loop je altijd, al probeer je in de casting al wel rekening te houden met het type kind dat je kiest. Soms bootsen we ook een draaidag na met crewleden, zodat een jonger kind went aan hoe het er op de set aan toe gaat. Want het is natuurlijk een heel vreemde droom waarin ze terechtkomen. Als ik echt merk dat iets niet goed gaat, trek ik aan de bel. Dat is wel eens lastig, want sommige kinderen zijn goede acteurs en die gaan spelen met het feit dat ze belangrijk zijn. Dan hebben ze opeens een pijntje, vaak betekent dat gewoon dat ze naar mama willen. Je moet er altijd heel zorgvuldig mee omgaan, want een kind dat niet lekker in zijn vel zit, kan ook oververmoeid zijn. Als ik denk: het gaat echt niet meer, overleg ik met de planning of een scène misschien een ander moment gedraaid kan worden. Bij Soof 2 is dat nooit nodig geweest, maar bij andere producties wel.”

Zorgt jouw ingrijpen nooit voor problemen?

“Laatst hebben we opnames buiten gedraaid, en dat was voor het kind toch wel heel koud. Vlakbij was een warme ruimte, dus toen heb ik besloten om daar tussen de takes door steeds even naartoe te gaan – dat kost een piepklein beetje extra tijd. De opnameleider heeft het liefst dat iedereen meteen klaar staat zodra het shot gedraaid moet worden. Maar ik neem zo’n beslissing dan toch, omdat je anders het risico loopt dat het kind straks helemaal niet meer kan draaien. Uiteindelijk vinden ze dat dan ook prima, ze vertrouwen me en weten dat ik geen aandachtstrekker ben, maar puur handel vanuit het belang van het kind.”

Hoe werkt het als je een baby op de set hebt?

“Ik heb toevallig net met een baby gewerkt voor Nieuwe Buren 2. Daar zijn heel strenge regels voor en ik werk dan heel nauw samen met de ouders. Een baby kun je niet regisseren, en je kunt zo’n kindje dus geen commando geven wanneer het moet huilen in een scène. Dan moet ik dus heel goed timen wanneer zo’n baby naar de set gaat. Baby’s huilen vaak als ze moe zijn – maar ze kunnen ook weer niet te moe zijn, want dan vallen ze in slaap – of als ze honger hebben. Je kunt daar niet te ver in gaan, want dan is het kindermishandeling. Je moet dus heel veel verstand hebben van baby’s en precies weten hoe en wat. De ouders zijn zelf niet op de set aanwezig, maar ze zijn wel altijd vlakbij.”

kindercoach Peta Dolleman
scène uit Soof 2

Is er een opleiding voor kindercoach?

“Er zijn wel trainingsmiddagen te volgen, maar ik denk dat je vooral veel affiniteit met film en kinderen moet hebben en er dan gewoon in moet rollen. Ik ben begonnen als hulpje bij castings, heb heel veel workshops animatie gegeven, ben al twaalf jaar hockeytrainer/coach en bovendien ben ik zelf ook moeder van drie kinderen. Ik weet inmiddels dus heel goed hoe kinderen in elkaar steken en denk dat ik door de jaren heen de juiste combinatie aan ervaring heb opgedaan om kindercoach te worden.”

Volg Girls in Film op Facebook voor meer verhalen van acteurs en makers.

 

Lees verder