Nadine vs Caroline Koning; een stempel op de filmwereld drukken #interview

Van een ode aan de liefde tot een project om depressiviteit onder jongeren een platform te geven. Filmmaakster Caroline Koning heeft haar stem bij 100% Halal gevonden en droomt van een leven in misschien wel Parijs of London.

Van de mode naar de film

Een Hunkemöller campagne met Doutzen Kroes, een internationale reeks aan commercials voor Scotch & Soda en een korte film voor Love Stories met meer dan 1 miljoen views. Een indrukwekkend portfolio voor een doorgewinterde filmmaker. Een nog indrukwekkendere lijst aan projecten voor een 26-jarig meisje dat nog niet heel lang geleden aan het mode instituut AMFI afstudeerde. Een opleiding die weinig met film te maken heeft, maar haar wel voor het eerst kennis liet maken met de mogelijkheid tot het verhalen vertellen via bewegende beelden.

In haar derde jaar aan het AMFI kreeg ze de opdracht om een korte film te maken gebaseerd op een modemerk. De 10 weken die volgden introduceerden Caroline tot haar passie voor het maken van films. ‘Ik heb altijd wel een enorme affiniteit met film gehad maar ik dacht nooit dat ik zelf films kon gaan maken. Dat ik het echt kon gaan doen. Dus door dit project viel voor mij het kwartje echt en vroeg ik mij af of ik niet gewoon film moest gaan studeren.’

lees verder onder de foto

Volg Girls in Film ook op Facebook | Instagram | YouTube of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Selfmade girl

Nog een vierjarige studie zag Caroline niet zitten dus focuste ze zich op het leren in de praktijk. ‘Ik ben best wel hands-on en denk ook altijd dat ik alles kan doen. Dit resulteert soms in een heel goed resultaat en soms ook niet. Deze keer pakte het redelijk goed uit en heb ik na mijn studie een camera gekocht, editing software gedownload en een hoop scenario boeken gelezen.’ Ze leerde zichzelf binnen korte tijd film maken aan, las scenario’s van Sofia Coppola tot Quentin Tarantino en gaf zichzelf een spoedcursus monteren.

Na haar afstuderen kreeg ze via via te horen dat Iman Whitfield bezig was met een afstudeerproject met als focus het Nederlandse lingeriemerk Love Stories. Caroline greep deze kans aan om haar nieuw gevonden liefde vorm te geven. Ze schreef, regisseerde en monteerde het korte liefdesverhaal Chapter One – Bo. Een ode aan Bo, een ode aan de liefde en een ode aan Love Stories.

Grenzen tussen dromen en realiteit

Wat lijkt op een los geïmproviseerd, documentaire achtig verhaaltje is een tot in detail gescripte korte film. Daar zit haar kracht dan ook als filmmaakster. De grens bewandelen tussen droomwerelden en realiteit, tussen script en non-fictie. ‘Ik irriteerde me ook aan de manier van reclame maken voor vrouwelijke producten. Of het nou om shampoo gaat, lingerie of parfum, het wordt altijd zo extreem vrouwelijk gemarket. Je hoeft volgens mij niet eens een meisje in haar ondergoed te zien om ondergoed te verkopen. Je moet een idee verkopen, een wereld, een vrouw en dat heeft gewerkt.’

Want Chapter One – Bo was het startschot van haar carrière als regisseuse en schrijfster. Ze werd door het Nederlandse agentschap Cake Film getekend en kreeg binnen korte tijd een aantal grote commercials waaronder een reeks Hunkemöller filmpjes met Doutzen Kroes. Fijn voor het geld en nog fijner voor de set ervaring. ‘Ik ging van een set met 5 man ineens naar een set in Italië met 35 man. Dit vond ik heel spannend maar ik bereidde me zo goed voor dat ik weinig ruimte liet voor fouten. Daarbij heb ik altijd gedanst en daarmee veel audities gedaan. Ergens heb ik daar ook geleerd om me door bepaalde situaties heen te bluffen en te doen alsof alles goed gaat.’

Sundance Youth Competition

Toch bleef ze worstelen met het vinden van een evenwicht tussen het commerciële, nodige, werk en haar passieprojecten. Ze maakte een korte film voor de Sundance Youth Competition. Een klein eerste uitstapje naar een fictie project, Sylvester, or: An unlucky day to be a pigeon. ‘Ik schreef een plan voor de competitie en werd uitgekozen. Ik heb me toen een paar dagen opgesloten, een script geschreven, een eigen team samengesteld en toen ben ik het gaan draaien. Die fictie kant vind ik heel leuk maar wil ik die ook nog even pauzeren. Ik ben nu nog heel content met het maken van stylized shorts met meer een mode-achtige kant.’

Iets waar haar nieuwe agentschap 100% HALAL haar volledig in steunt en stimuleert. Via 100% HALAL kreeg ze kort geleden de mogelijkheid om voor het iconische platform ID te pitchen. Ze mocht een korte film te maken gebaseerd op een gedicht van de legendarische ontwerper, kunstenaar en schrijver William Morris. ‘Ik vind het heel leuk als iets op de grens zit van een documentaire en fictie. Het project voor ID is helemaal geschreven door mij maar gebaseerd op een bestaand gedicht.

Voor mij klopt het als iets echt en natuurlijk aanvoelt. Dat begon bij mijn project voor Love Stories en met een onderliggende documentairelijn. Dit wil ik heel graag doorzetten in al mijn werk. Voor ID heb ik elk beeld, elke frame, elke split screen tot in detail uitgedacht. William Morris was een grote artiest, architect en designer met een voorliefde voor bloemen en natuur. Hij verwerkte allemaal herten en vogels in zijn prints en die prints wilde ik tot leven laten komen.’ Een bijzonder project, voor een bijzondere regisseuse.

Vlieguren maken

Niet iedereen krijgt de kans om voor zo’n groot, iconisch platform te mogen creëren maar Caroline lijkt haar match gevonden te hebben. Want of het om films maken gaat of haar nieuwe hobby bloemschikken, Caroline doet alles op haar eigen manier, met volle overgave en 100% inzet. En hoe de toekomst eruit zit? Daar is ze niet meer bezig. Voor nu focust ze zich op een nieuw project waarbij ze een aantal korte portretten wil maken van tieners met mental health issues. Een bijzondere uitdaging voor een meisje dat niet bang is om haar stempel op de filmwereld en samenleving te drukken.

‘Ik zal stilistische portretten blijven maken. Ik wil de tijd maken voor projecten die mij aan het hart gaan en uiteindelijk wil ik een mooie speelfilm maken. Maar eerst wil ik meer vlieguren maken, ik kom maar net kijken en heb al zoveel mooie dingen mogen maken. Wat ik over 5 jaar doe weet ik nog niet, maar voor nu ben ik heel blij met alles wat er op mijn pad komt.’

Zes jaar geleden verhuisde de Nederlandse actrice Nadine van Asbeck van Amsterdam naar New York. Op Girls in Film vertelt Nadine over haar avonturen in Amerika in de serie Nadine vs NY. Alle blogs van Nadine lees je hier. Volg de avonturen van Nadine ook op Instagram.

Lees verder