interview met actrice en filmmaker Joosje Duk
interview met actrice en filmmaker Joosje Duk

Nadine vs Joosje Duk: over het vinden van de juiste balans en crowdfunding

Maandagochtend, 4 uur voordat ik richting Vive la France vertrek, ontmoet ik Joosje Duk in een koffieshopje in Brooklyn. Als ik net een acai bowl achter m’n kiezen heb, zie ik Joosje voorbij scheuren op een ouderwets Hollandse fiets. ‘You can take the girl out of Amsterdam, but you can’t take Amsterdam out of the girl...’

Acteren EN regisseren, NY EN Amsterdam

Joosje Duk
Joosje Duk

Joosje Duk: acterende regisseuse, regisserende actrice, in New York én in Nederland. Op 22-jarige leeftijd heeft ze een pad voor zichzelf uitgekerfd waar al menig succesverhaal aan verbonden is. En nu zitten twee girls in film, onder het genot van een OJ (sinaasappelsapje) en Matcha thee te brabbelen over acteren in New York, scripts, films en haar project Glad IJs waar ze op dit moment met Achmed Akkabi met crowdfunding mee bezig is.

Vijf jaar geleden verhuisde Joosje naar New York, om een jaar aan New York University te studeren en vanuit daar te bepalen welke richting ze op wilde: acteren, schrijven of misschien iets heel anders? Allemaal interesses die Joosje wilde onderzoeken. En waar kan je dat beter doen dan in de ‘concrete jungle where dreams are made of’, New York? Nadat ze een jaar lang zelfs vakken als wiskunde en rechten volgde, focuste ze zich uiteindelijk op acteren en journalistiek.

Koe bij de horens

Vaak praatte ze met haar huisgenootje, een producer in spe, over films die ze zag, over hoe ze dingen anders zou aanpakken en over haar eigen ideeën. In plaats van te wachten tot haar laatste jaar aan NYU besloot ze de koe bij de horens te vatten en haar eerste korte film te maken, Heavy Feathers, over twee zussen, hun moeder en hun ontbrekende vader. ‘Ik vond de combinatie van schrijven en regie meteen heel leuk. Als ik weet wat ik wil zien voelt het voor mij logisch dat ook zelf naar een beeld te vertalen, en dus mijn eigen films te regisseren.’

De film werd goed ontvangen en won zelfs de Beste Korte Film prijs op het Mzansi Women’s Film Festival in Zuid-Afrika. ‘Waar de ideeën voor mijn korte films ontstaan weet ik niet zo goed; als ik in de metro of op mijn fiets zit is het er opeens, en dan ontstaat er een verhaal in mijn hoofd. Als ik het dan op papier zet kom ik erachter wat er allemaal niet klopt. Die fase duurt het langst: het passen en meten, de laatste versies bijschaven en de kleine oneffenheden uitvlakken.’

Over afkomst en ongelijkheid

Na Heavy Feathers maakte ze de korte film NIGHT, over 4 meiden met verschillende achtergronden die een avond uitgaan. Als de vriendinnen gedurende de uitgaansavond ongelijk behandeld worden, komen ze achter de invloed van hun afkomst. ‘Bij NIGHT vond ik het erg belangrijk dat anderen het script lazen en meedachten. Zonder de inbreng van de producenten en actrices was het verhaal niet compleet geweest. Het was belangrijk de waarde van hun meningen in te zien; NIGHT had echt verschillende perspectieven nodig, vooral omdat de film over ongelijkheid in Amerika gaat.’

Volgens Joosje zijn er al zoveel films over de liefde, verdriet en hartzeer dat het voor haar interessanter was om een verhaal te vertellen over een maatschappelijk probleem dat zich om haar heen afspeelt. ‘Hier in New York ga ik met een hele grote groep mensen om van diverse achtergronden en dat kan soms heel confronterend zijn; mijn vriendinnen worden anders behandeld door hun huidskleur en achtergrond.

Behind the scenes bij NIGHT

Helaas heb ik niet alle oplossingen en antwoorden maar ik wilde wel verschillende wegen onderzoeken, om daarmee hopelijk iets toe te voegen aan het debat rondom dit thema. Ik merkte ook een groot verschil in de manier waarop mijn twee korte films werden ontvangen en dat ik ook op een andere manier trots was op NIGHT. Er ontstonden veel gesprekken omtrent de film en mensen waren verrast door het verhaal en de boodschap. Ik vond het belangrijk om een probleem aan te snijden waar ik zelf dagelijks mee geconfronteerd word. En helaas is dit ook een universeel, nog té onbesproken thema.’

Wat en waar past beter bij welk project?

Joosje droomde nooit van een carrière in Amerika maar ging naar New York omdat het universiteit-systeem beter bij haar paste. Ze kijkt nu per project waar ze zich prettig bij voelt, dat kan in Nederland of in Amerika zijn. Morgen heeft Joosje een bespreking over een speelfilm die ze onder begeleiding van een NYU fellowship heeft geschreven. ‘Als regisseuse en schrijver heb ik meer artistieke controle waar ik mij erg prettig bij voel, maar ook acteer ik nog graag.’

In Nederland was ze recentelijk te zien in de speelfilm Publieke Werken die ze vanuit New York met een zelf gefilmde auditie heeft weten te boeken. Joosje lijkt een goede balans gevonden te hebben tussen én het acteren én regisseren én haar werklocatie. Toen Joosje aan het begin van het jaar met Achmed Akkabi aan een koffietje zat, bespraken ze een idee voor een korte film. Achmed lanceerde net zijn eigen productiebedrijf, Tebbernekkel, dus leken de puzzelstukjes op hun plaats te vallen.

Joosje in Publieke Werken

Volg Girls in Film op Facebook voor meer interviews met Nederlanders in Lalaland.

Pitchen op het Plein

Ze pitchten het idee aan ‘Pitchen op het Plein’ van de Rotterdamse Pleinbioscoop en kregen als startbedrag een beurs van 1500 euro. Daarnaast werden ze gesteund in het zogenaamde crowdfunden: een manier om met een groot publiek je idee te delen en zo een x-bedrag bij elkaar te verzamelen om het project uiteindelijk te realiseren. En dit lukt beter dan verwacht; ze zijn binnen 15 dagen al dicht bij hun einddoel van 7000 euro. Maar kunnen ze nog alle hulp gebruiken.

Joosje merkt dat het onderwerp van de film, angst voor terrorisme, onder de mensen leeft. ‘Mensen reageren heel goed op het idee, en door de manier waarop wij het geld ontvangen horen wij ook direct wat het publiek van ons verhaal vindt. Ze steunen het project omdat ze het onderwerp relevant vinden, in plaats van dat ze het doen als liefdadigheid voor mij, wat bij mijn eerste film meer het geval was. Hierdoor heb ik ook nog meer zin om dit project te maken. Ik zie graag meer maatschappelijk bewustzijn in film en met deze film hoop ik daaraan bij te dragen.’

Angst voor rugzakken

Glad IJs vindt plaats in en om een gevonden voorwerpen loket van een ijsbaan. aar een medewerker dagelijks het wel en wee van de schaatsers in de gaten houdt. Als hij op een bewuste middag twee jongens in stilte op een bankje ziet zitten met een rugzak voor zich slaan z’n gedachten op hol en verbeeldt hij zich de meeste extreme maar ook soms realistische scenario’s.

De film moet in de zomer van 2018 in première gaan dus zal er in januari gefilmd worden. Tot die tijd leeft ze zoals het een echte New Yorkse ‘artist’ betaamt. Met hier en daar een nanny-klusje, acteren waar het kan, het schrijven van haar lange film. En nu de pre-productie van dit mooie, belangrijke project, Glad IJs, wat nog tot 21 september gesteund kan worden! Bekijk hieronder het crowdfunding filmpje. Wil je Joosje steunen, klik dan hier.

Vijf jaar geleden verhuisde de Nederlandse actrice Nadine van Asbeck van Amsterdam naar New York. In de serie Nadine vs NY vertelt ze hoe ze haar weg probeert te vinden als poldermodelletje in girl-nest-door Amerika. Ook spreekt ze Nederlanders in Amerika die ook de stap hebben gewaagd in de Amerikaanse filmindustrie hun geluk te vinden. Deze keer een interview met actrice en filmmaker Joosje Duk. Alle blogs van Nadine lees je hier

Lees verder