Nicole van Kilsdonk
Nicole van Kilsdonk

Regisseur Nicole van Kilsdonk: ‘Ik word echt niet vanuit Hollywood gebeld’

Ze weet zware thema’s met een glimlach te brengen, en dat maakt dat je bij haar films lacht en huilt tegelijkertijd. Regisseur Nicole van Kilsdonk over haar nieuwste tragikomedie: Oude Liefde.

Haar films zijn zo uit het leven gegrepen dat iedereen wel iets van zichzelf of zijn omgeving erin herkent. Oude Liefde gaat over twee gescheiden zestigers die na het overlijden van hun zoon opnieuw verliefd worden. Een mooi en ontroerend liefdesverhaal, maar het is vooral de mix van schrijnende en komische familiesituaties die je als kijker het gevoel geeft van: O ja, zo gaat het bij ons thuis óók. “Met schrijver Peer Wittenbols heb ik de juiste balans proberen te vinden tussen drama en lichtvoetigheid. Films zijn bij mij nooit alleen maar zwaar, juist die relativering is zo belangrijk om het leven met elkaar aan te kunnen”, vertelt Nicole van Kilsdonk.

Hoe ben je op het idee voor Oude Liefde gekomen?

“Peer en ik zijn eerst gaan ‘pingpongen’ met elkaar. Wat zien we om ons heen gebeuren en wat interesseert ons? Dat zijn eigenlijk altijd verhalen over familie, onderlinge verhoudingen en over hoe mensen met elkaar omgaan, gezet tegen de achtergrond van de huidige tijd. Vroeger was je boven de zestig oud, maar de tijd dat opa en oma thuis weg zitten te kwijnen, is allang voorbij. Ze zijn vaak ondernemender en ruimdenkender dan jongere generaties. We zijn over dit thema heen en weer gaan praten en uiteindelijk is Peer aan de slag gegaan met het scenario.”

Nicole van Kilsdonk

Wat vond je het lastigst aan het maken van deze film?

“De balans vinden tussen lichtheid en zwaarte. De film begint met verdriet, maar dan kies ik wel bewust voor een openingsscène met een knipoog, zodat mensen voelen: Dit wordt gelukkig niet alleen maar zwaar. De dialogen vind ik ook altijd spannend. Ik houd zelf heel erg van veel dialoog en van regisseurs als Woody Allen en Richard Linklater bij wie dit echt onderdeel is van hun stijl. Maar het vereist wel een hoge kwaliteit van de dialogen en het is zoeken naar acteurs die ze kunnen dragen.”

Volg Girls in Film ook op Facebook of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Jouw personages zijn nooit in een hokje te plaatsen…

“Nee, dat vind ik ook belangrijk: dat ze niet zwart/wit zijn. Daarom zie je mij ook nooit een politieserie of criminaliteitsfilms maken met één bad guy in de hoofdrol. Ik geloof niet dat mensen óf goed óf slecht zijn. Ik zet graag personages neer die het beste met anderen voor hebben. Maar dat wil niet zeggen dat ze het altijd goed doen en de juiste beslissingen nemen.”

Je vorige film Toen Mijn Vader Een Struik Werd won tien prijzen in het buitenland. Opent dat deuren?

“De film, die in Nederland een bescheiden release had, heeft het inderdaad op internationale festivals heel goed gedaan. Maar het is echt niet zo dat ik nu vanuit Hollywood word gebeld, daarvoor moet je zeker een Oscar- of Golden Globe-nominatie hebben. Voor mij is het handig dat-ie op een A-festival als Toronto heeft gedraaid, want het geeft een boost aan de film en helpt enigszins bij het vergroten van je budget bij het Filmfonds. Maar producenten in Toronto komen niet op me af van: We hebben nog wel wat voor je liggen.”

Nicole van Kilsdonk

Ambieer je zo’n buitenlandse carrière wel?

“Het is niet per se iets waarvan ik droom. Ik vind het elke keer al heel bijzonder als het lukt om een film hier in Nederland gemaakt te krijgen. Al moet ik wel zeggen dat ik nu een paar Nederlandse projecten in het buitenland heb gedraaid – onder andere een Telefilm in Berlijn, een film in Kroatië en twee in Frankrijk – en dat inspireert wel. Je filmt weer op nieuwe locaties, werkt met andere mensen, nieuwe acteurs. Dat opent je blik en laat je in breder perspectief kijken. Een film maken is zo groot en duur, dan wil je toch het liefst dat-ie ook buiten Nederland wordt gezien.”

Waarom droom je nog van?

“Mijn dromen zijn niet zo concreet in de zin van: het moet allemaal groot, groter, grootst. Ik wil gewoon mooi acteursdrama maken. Zelf houd ik bijvoorbeeld van films als Toni Erdmann, Jagten, Turist en Y Tu Mamá También. Films waarbij je het ene moment zit te lachen en het volgende moment ontroerd bent. Mooi menselijk drama, dat toegankelijk blijft, dat is wat ik het liefst maak.”

Oude Liefde is vanaf 2 november in de bioscoop te zien. Met Beppie Melissen, Gene Bervoets, Aus Greidanus, Halina Reijn, Ali Ben Horsting, Eva Van der Gucht, Hadewych Minis, Carly Wijs en Leo Alkemade.

Lees verder