Achter de schermen bij: Sabine van dierencasting Catvertise

Sabine van der Helm van dierencasting Catvertise cast al 32 jaar dieren voor tv-series en films. Maar hoe gaat dat nu eigenlijk in zijn werk? En is iedere hond, kat óf zwaan geschikt om een filmster te worden?

1) Wat doe jij precies met je dierencastingbureau Catvertise?

foto: Edwin de Jongh

“Ik zoek dieren voor televisieseries, films, theatervoorstellingen, commercials etc. en begeleid ze ook als ze op de set staan. Het begint altijd met een verzoek voor een bepaald soort dier. Ik wil dan eerst weten welke handelingen het dier moet verrichten, of-ie met kinderen of volwassenen moet werken, aan de lijn loopt of los? Al die vragen stel ik om te weten welk dier geschikt is. Ik krijg heel veel mensen die zeggen: ‘Ik heb zo’n leuke, getrainde hond die allerlei trucjes kent.’ Maar loopt zo’n hond ook mee met een kind op een set waar dertig man crew staat? Vorige week had ik een hondencasting en toen zei ik: ‘Laat de hond maar even met mij meelopen.’ De helft blijft dan gewoon staan.

Het gaat er dus voornamelijk om dat een dier heel sociaal is, niet bang, niet baasgericht en dat-ie het óók leuk vindt om te doen. Uiteindelijk blijven er dan maar weinig dieren over die écht geschikt zijn.”

2) Hoe ben je dit vak ingerold?

“Ik ben danseres geweest en stond zelf ingeschreven bij Moeder Anne Casting. Ik had daar eens laten vallen dat ik vier katten had die heel makkelijk waren. Nou, de eerste opdracht was dus voor mijn katten, en ze werden steeds vaker gevraagd. Ik ben daarnaast dierenartsassistente geworden en heb een aanvullende studie gevolgd. Uiteindelijk kreeg ik de vraag of ik het dierenbestand wilden overnemen en zo ben ik mijn eigen castingbureau begonnen. Mensen zeggen weleens dat het lastig werken is met kinderen, bejaarden en dieren, maar ik zorg dat die van mij gewoon altijd goed zijn. Tuurlijk moet een scène soms tien keer over, maar niet door mijn honden of katten.”

Hond Djinnie op de set van Mees Kees. Hij speelde in maar liefst vier Mees Kees films.

3) Welke dieren waren heel bijzonder om te casten?

“Ik heb net met ganzen gewerkt voor Soof: Een Nieuw Begin. Eén gans moest best veel kunnen: meelopen met Lies Visschedijk, op een tafeltje en stoel zitten, Lies moest ‘m vasthouden. Dat is best pittig, want iedereen weet dat ganzen die zich in het nauw gedreven voelen, kunnen gaan blazen of bijten. Je moet er niet aan denken dat zo’n gans eventjes niet blij is en een acteur bijt. Ik wil er dus altijd honderd procent van overtuigd zijn dat ik de juiste dieren heb. Deze ganzen had ik van een zorgboerderij; ik kende ze al omdat ik er vaker mee heb gewerkt. Het ging uiteindelijk heel goed, Lies is ook zo geweldig, ze vindt alle dieren leuk.”

Misschien ook interessant: Wie en wat zien we in de serie Soof: Een Nieuw Begin?

4) Welke dieren zijn het lastigst om mee te werken?

“Katten zijn het aller-moeilijkst. Momenteel ben ik bezig met een kat voor de film De Wilde Stad, over de dieren in de stad die allemaal via deze kat worden gelinkt. Hij moest heel veel kunnen: over daken lopen, los over de Albert Cuyp, maar ook door een berm met wilde orchideeën tussen twee snelwegen in. Ik wist meteen dat maar één kat hiervoor geschikt zou zijn: Abatutu, een van mijn eigen katten, die ik al van jongs af aan train. Hij is nieuwsgierig, kan veel, ik weet precies hoe ik hem zo ver kan krijgen en ik weet ook wanneer hij iets anders gaat doen dan ik wil. Iedereen was verrast hoe goed hij is: al laat je hem tien keer over dezelfde brug laten lopen, hij doet het gewoon.

Abatutu in De wilde Stad

Muizen zijn ook lastig, toevallig heb ik er morgen een scène mee voor Soof: Een Nieuw Begin. Ik kies dan tamme muizen die er uitzien als wilde en zet ze onder een zeef. Op het moment dat de camera gaat draaien, laat ik ze los en dan is het maar hopen dat ze netjes van A naar B lopen.”

5) Ben je nooit een muis kwijtgeraakt?

“Nee, nooit muizen en ook geen ratten. Wel ben ik één keer een eend kwijtgeraakt, eentje van mezelf van de zorgboerderij. De eenden moesten oversteken naar een stukje groen waarachter een enorm plas lag. De eerste take liepen ze netjes en konden we ze weer vangen, maar de tweede take ging het vrouwtje ervandoor en we kregen haar niet meer te pakken. Een paar dagen later zijn we teruggegaan en op een gegeven moment zagen we een eend zitten met vijf mannetjes om haar heen. Ze kwam omhoog en begon te wapperen. Aan haar kort gewiekte vleugels konden we zien: zij is het. Omdat ze midden op het water zaten, konden we haar niet vangen. Maar het was goed zo, ze kon geen betere plek hebben dan daar in Bloemendaal tussen de andere wilde eenden.”

6) Wat doe je als een dier op de set ineens niet meer wil meewerken?

“Ik neem vaak een reserve-dier mee, al kun je natuurlijk niet meer switchen als de eerste scènes er eenmaal op staan. Voor een commercial wilden ze een witte langharige kat, maar ik had al gewaarschuwd dat het gekozen dier geen film-kat was. Hij was vrij relaxed op de casting, maar dat is toch echt iets anders dan een hele commercial draaien. We begonnen met een scène in het halletje van dat grote huis, maar de kat ging er steeds vandoor. Toen heb ik gezegd: ‘Ik heb Jochie, een van mijn eigen katten, in de auto zitten, die is een andere kleur, maar wél een professionele kat.’ Met Jochie ging het meteen goed en uiteindelijk was de klant ook helemaal blij.”

Bekijk hieronder de commercial met de kat van Sabine: Jochie:

Afbeelding boven artikel: kat Abatutu in De Wilde Stad

Lees verder