<i>Three Billboards Outside Ebbing, Missouri</i>: tergend drama en gniffelende komedie
Three Billboards Outside Ebbing Missouri

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri: tergend drama en gniffelende komedie

Ken je van die films, die toch heel anders uitpakten dan je op voorhand voor ogen had? Die ene B-film waar je precies niks van verwachtte maar die toch best komisch bleek te zijn, of die andere film waar je al zo lang reikhalzend naar uitkeek maar eigenlijk niets meer omvatte dan een nietszeggend te voorspellen plot?

Ik keek Three Billboards Outside Ebbing, Missouri met, eerlijk gezegd, vrij weinig verwachtingen. Ik had van te voren nauwelijks iets over de film gehoord en gelezen, kende de regisseur niet en vergat eigenlijk ook gewoon steeds die bijzonder lange onaantrekkelijke titel. Maar man, wat was ik verrast! Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is een prachtig sterke film met fantastisch acteerwerk, die op het randje balanceert van tergend drama en gniffelende komedie.

Verhaal

De film trapt meteen af met de billboards, die als een rode draad door de film verweven zitten. Mildred Hayes (Frances McDormand) ziet in de reclameborden langs de weg een uitgelezen kans om de aandacht van de lokale politie te trekken. En dan met name die van de gewaardeerde politiechef William Willoughby (Woody Harrelson). Mildred’s dochter werd verkracht en vermoord en zeven lange maanden later is er nog steeds niemand opgepakt. Tijd voor actie.

Op de billboards laat ze controversiële boodschappen plaatsen. Met succes, want ineens heeft de onkundige politie weer aandacht voor haar. Maar het zorgt ook voor een verdeling in de hechte gemeenschap. Wanneer politieagent Dixon (Sam Rockwell) erbij betrokken raakt, een moederskindje met losse handjes, bereikt Mildred’s strijd met Ebbing’s ordehandhaving een hoogtepunt.

Three Billboards Outside Ebbing Missouri

Volg Girls in Film ook op Facebook of abonneer je op ons Youtube kanaal.

Gebroken zielen

Hoewel het lijkt alsof het verhaal gaat over een akkefietje over reclameborden, gaat het over veel meer dan dat. Het gaat over gebroken zielen, onrechtvaardigheid en frustratie, hartverscheurend verdriet en onbegrepen woede. Alle personages die voorbij komen zijn perfect gelaagd. De dialogen zijn scherp, soms zo scherp dat ik pas in de volgende scène door heb wat er is gezegd.

“Jeez, then I guess it’s just his word against mine, huh? Kinda like all those rape cases you hear about, except in this instance, the chick ain’t losing.”

Continu verrast

Wat deze film zo goed maakt is de strijd tussen de menselijke karakters en het feit dat ze allemaal enigszins gelijk hebben. Er is geen goeierik of slechterik, ieder karakter heeft zijn eigen issues wat het heel ‘relatable’ maakt. Tijdens het kijken van de film werd ik continu verrast. Of dit nou kwam door de plotselinge komische momenten, of de personages die veel diepgaander bleken te zijn dan van te voren gedacht.

Frances McDormand

Oscarwinnend regisseur en scenarioschrijver Martin McDonagh (In Bruges) schreef het personage van Mildred Hayes met – eveneens Oscarwinnend – actrice Frances McDormand in gedachten. Het is zijn eerste vrouwelijke hoofdpersonage, en ze is meedogenlozer dan welk personage hij ooit geschreven heeft. Frances McDormand is briljant voor de rol. Haar getekende gezicht en talent om duister drama te spelen en tegelijkertijd grappig te zijn maakt haar de perfecte kandidaat.

De actrice studeerde drama aan Yale en is getrouwd is met Joel Coen (van inderdaad, de Coen Brothers). Ze speelde in meerdere films van de Coen Brothers, waaronder Fargo waar ze in 1997 een Oscar voor ontving.

Three Billboards Outside Ebbing Missouri

Awards

Tijdens de 75e Golden Globes kwam Three Billboards Outside Ebbing, Missouri als grote winnaar uit de bus met vier awards: Beste Film, Beste Scenario, Beste Actrice (Frances McDormand) en Beste Mannelijke Bijrol (Sam Rockwell). Zeer terecht want ook Sam Rockwell blew me away. Fantastisch virtuoos acteur in een bijzonder personage.

Het is te voorspellen dat de film tijdens de Oscars in maart ook een behoorlijke slag zal slaan. De recensies zijn uitsluitend lovend en het woord ‘meesterwerk’ wordt meer dan eens gebruikt. Een gelaagd drama waarbij je soms van jezelf schrikt dat je ineens in de lach schiet. Je ziet ‘m vanaf 11 januari in de bioscoop.

Lees verder