Todos lo Saben recensie
Todos lo Saben recensie

Todos lo Saben stelt ondanks acteurs en heerlijk Spanje teleur #GiFkijkt

Afgelopen woensdag gingen we vol verwachting naar de publiekspremière van Todos lo Saben. De nieuwste film van tweevoudig Oscarwinnaar Asghar Farhadi, openingsfilm van het Filmfestival van Cannes. Met Penélope Cruz én Javier Bardem. Waarbij een bruiloft eindigt in een drama als de dochter van de zus van de bruid wordt ontvoerd onder vreemde omstandigheden. Onze verwachtingen waren hoog. Helaas liepen we toch enigszins teleurgesteld de bioscoop uit.

Spaanse sferen

Asghar Farhadi (A Seperation, the Salesman) kreeg het idee voor de film toen hij door Spanje zwierf. Daar zag hij foto’s op muren van kinderen die verdwenen bleken te zijn. Dat gegeven en het Spaanse land werden belangrijke ingrediënten van de film. Farhadi schreef het script in het Farsi waarna het in  het Spaans vertaald werd. Dat hij gegrepen werd door het land is duidelijk te zien in de film. Spanje is echt één van de hoofdrolspelers. Doordat de premièreavond georganiseerd werd door Espanje! Magazine werd dat nog eens aangedikt door heerlijke Spaanse wijnen, tapas en muziek.

Over de film

De film begint als Laura (Penélope Cruz) met haar twee kinderen aankomt in haar geboortedorp in Spanje om de bruiloft van haar zus te vieren. Een dorp waar iedereen elkaar kent en -zoals later blijkt- ook dingen weet waarvan Laura dacht ze geheim waren gebleven. Laura’s man Rámon bleef om onduidelijke redenen in Argentinië. De bruiloft is één groot feest in het hotel van haar ouders. Heerlijke gerechten, fantastische wijnen en de stemming zit er goed in. Maar dan slaat de sfeer om. De 16-jarige dochter van Laura is verdwenen. En na het krijgen van een SMS-je blijkt dat ze ontvoerd is. Daarna volgt een spannende zoektocht waarin de familie en huisvriend Paco (Javier Bardem) en zijn vrouw centraal staan. En het dorpje, haar inwoners en de familie toch niet zo idyllisch blijken te zijn als je aanvankelijk dacht. De internationale titel van de film is niet voor niets ‘Everybody Knows’.

Tè eenzijdig verhaal?

De film zit vol met A-list acteurs en die doen ook zeker wat ze moeten doen. En de chemie tussen Penélope Cruz en Javier Bardem spat het scherm af. Alhoewel we na een tijdje wel een beetje klaar waren met een hysterisch huilende Penélope Cruz. Ook de manier waarop Spanje in het verhaal terugkomt is heerlijk. Je wilt niets liever dan je bruiloft ook op zo’n manier vieren en vervolgens elke dag op het terras in de dorpskern een glas wijn van de lokale wijngaard drinken.

Toch werden we niet helemaal gegrepen door de film. Dat komt wat ons betreft vooral door het verhaal. De focus ligt op de familie, de ouders van de ontvoerde Irene en Paco. De kleine kring die weet van de ontvoering en deze probeert op te lossen. Gaandeweg ontdekt je dat er veel wrijvingen zijn in het dorp over de familie. Waarom wordt niet echt duidelijk.

De ontvoerde Irene  en haar ontvoerders krijg je tot aan de ontknoping niet te zien. Hierdoor lijkt de hele ontvoering vooral dramatisch doordat Penélope zo moet huilen, maar blijft toch een beetje abstract. Een ‘eenzijdige’ focus is niet vreemd voor de regisseur, maar wellicht in combinatie met de Spaanse emoties maakte het dat wij de film wel goed maar niet geweldig vonden.

Ga zeker naar deze film als je van Spanje en het fantastische acteerwerk van Penélope Cruz en Javier Bardem houdt. Als je van spannende ontvoering drama’s houdt dan is het goed om je verwachtingen bij te stellen.