Anne Koning
Anne Koning

A Girl in Film #4: Anne Koning, Lead Social Media bij Netflix

Dagelijks ontmoeten we ontzettend veel stoere, leuke en ambitieuze vrouwen die vol passie in de filmindustrie werken. Niet alleen voor, maar veel vaker nog achter de camera. In de rubriek ‘A GIRL IN FILM’ stellen we ze graag aan je voor. Hoe zijn ze aan dit werk gekomen? Welke films en series kijken ze zelf in hun vrije tijd.

Deze keer ‘A Girl in Film’ #4: Anne Koning, Nordics & Benelux Lead Social Media bij Netflix.

1) Wat is je functie?

Nordics & Benelux Lead Social Media.

2) Wat houdt jouw functie in?

Ik ben verantwoordelijk voor de communicatiestrategieën en de creatieve uitvoer voor de social media kanalen van Netflix. Meestal maken we een lokale vertaalslag van internationale campagnes. Denk hierbij aan House of Cards, The Crown en Orange is the New Black.

Ook zit ik in het ‘Global brand team’. Ik denk daarin na over communicatieboodschappen die Netflix een ‘gezicht geven’. Dat is per land verschillend. Centraal staat dat we luisteren op social media naar wat mensen zeggen over Netflix en onze producties. Een voorbeeld is ‘Netflix-cheating’. We merkten dat mensen stiekem alleen vooruit keken, terwijl ze eigenlijk met iemand anders een serie volgden. Rond Valentijnsdag lanceerden we een campagne rondom dit thema.

3) Wat voor opleiding heb je gedaan?

Communicatiewetenschappen aan de UVA.

4) Hoe ben je in de filmbranche terecht gekomen?

Ik had allang een passie voor social media. En was geïnteresseerd in het meest besproken onderwerp op social platforms. Dat is film en tv. Bij een social media bureau (Social Embassy) kreeg ik toen de kans social media marketing te doen voor TV formats bij één van hun klanten. Later ben ik social media manager geworden bij Comedy Central van Viacom en vandaar uit overgestapt naar Netflix.

A Girl in Film Anne Koning

5) Aan welk project werk je nu?

Glow. Een nieuwe serie: ‘Glorious Ladies of Wrestling.’ Deze serie is gebaseerd op de serie G.L.O.W. uit de jaren tachtig. Waar overigens ook een documentaire over is gemaakt. Het is een hedendaagse interpretatie van die serie. Die nieuw leven wordt ingeblazen door de makers van Orange is the New Black. Het vertelt het verhaal over twaalf ‘Hollywood misfits’ die gecast worden voor een ‘female wresting show’ vol spandex en glitter. Voor deze serie zijn we nu bezig met het ontwikkelen van een campagne. Daarin staat social media centraal. En op basis van het centrale idee bepalen we dan welke communicatiekanalen en middelen we inzetten.

6) Vertel eens een leuke anekdote over je werk?

Het overkwam me deze week toevallig weer. Als ik nieuwe mensen ontmoet, is dat vaak binnen de context van Netflix. Het komt dan regelmatig voor dat ze schrikken omdat ze denken dat ik Piper (Taylor Schilling) ben van Orange is the New Black. Ik ben ik een aantal keren met de cast op pad geweest. Het is dan voorgekomen dat ik op de rode loper werd gefotografeerd en ik een paar seconden later fotografen hoorde vloeken. Omdat ze dan de ‘echte’ Taylor hadden gemist.

Volg Girls in Film op Facebook of schrijf je in voor onze nieuwsbrief. 

7) Met wie wil je graag nog een keer werken?

Als je in NL werkt in de filmindustrie, wil je graag naar Hollywood. Ik werk juist veel met Hollywood. En het lijkt mij juist leuk om aan een lokale producties te werken. Liefst natuurlijk met Michiel Huisman of Carice van Houten, haha. Maar ook met opkomend talent werken, lijkt me geweldig.

8) Hoe combineer je werk en privé?

Bij Netflix mogen we onze eigen tijd indelen. Daardoor kan ik mijn werk goed combineren met het moederschap. De ene dag maak ik een hele lange werkdag en de andere dag minder.

9) Welke films/series kijk je zelf graag?

Ik ben heel erg fan van Fargo de serie. Dat is cinematografisch een parel. vol wijdse shots, one takes en scenario’s die goed in elkaar zitten. Het is een serie waaraan je je echt moet overgeven. Bloodline is ook een favoriet. Als je je daaraan overgeeft, zie je enorm veel details. Chewing Gums is een van de hidden gems. Maar ook de documentaires die wij op Netflix aanbieden zijn favoriet. Naar de bioscoop gaan, doe ik minder. Ik heb net een kleintje en dan is het toch lastiger om een avond te plannen.

Wil je meer verhalen lezen over vrouwen die werken in de filmindustrie? Alle afleveringen van A Girl in Film vind je hier

Lees verder