A Girl in Film Anne Beerens
A Girl in Film Anne Beerens

A Girl in Film #5: Anne Beerens , Content Coördinator bij Vue Cinemas

Dagelijks ontmoeten we ontzettend veel stoere, leuke en ambitieuze vrouwen die vol passie in de filmindustrie werken. Niet alleen voor, maar veel vaker nog achter de camera. In de rubriek ‘A GIRL IN FILM’ stellen we ze graag aan je voor. Hoe zijn ze aan dit werk gekomen? Welke films en series kijken ze zelf in hun vrije tijd.

Deze keer ‘A Girl in Film’ #5: Anne Beerens, Content Coördinator bij Vue Cinemas in Amsterdam.

1) Wat is jouw functie?

Ik ben sinds april Content Coördinator bij Vue Cinemas in Amsterdam. In 2015 werd JT-bioscopen overgenomen door het Britse bedrijf en momenteel zijn er 21 Vue bioscopen verspreid over 20 steden in het land.

2) Wat houdt dat in?

Je bent dagelijks bezig met wat er op het grote doek verschijnt. Dit is onder meer de wekelijkse filmprogrammering, het organiseren van speciale voorstellingen en grote evenementen, maar bijvoorbeeld ook proberen te voorspellen hoeveel bezoekers naar een film toe komen. Daarnaast is het een uitdaging buiten de kaders te denken van het doek en de bioscoopbeleving zo compleet mogelijk te maken.

3) Wat voor opleiding heb je gedaan?

Na de havo ben ik commerciële economie gaan studeren. Geen fluit aan maar ik moest mijn hbo-propedeuse halen om te kunnen doen wat me echt boeide: film! In Utrecht heb ik eerst de bachelor Theater, Film- en Televisiewetenschap gedaan en aansluitend de master Filmwetenschap.

4) Hoe ben je in de filmbranche terecht gekomen?

In de zomer van 2005 werd ik als piepjong kuiken aangenomen als servicemedewerker bij CineStar in Enschede, een bioscoop van tien zalen destijds van de familie Wolff. Dat begon eerst met popcorn bakken, verkopen- en opruimen maar de meeste jaren ben ik operateur geweest in de cabine. Hier heb ik leren films inleggen in de projectoren, films monteren- en demonteren en de boel onderhouden tot de analoge filmrollen werden ingeruild voor digitale projectoren. Dit vond ik verschrikkelijk en tegelijkertijd fascinerend vanwege de eindeloze mogelijkheden van digitaal: ik zat bovenop een megarevolutie in de filmindustrie! Tussen de ratelende 35mm projectoren een onderzoek over digitalisering schrijven en tegelijkertijd knoeien met de eerste DCP’s* en KDM’s** was bizar, maar het onderwerp bleek een goudmijntje voor ’t halen van studiepunten. Tijdens mijn opleiding interviewde ik verschillende mensen uit de industrie en deed ik stage-ervaringen op waardoor ik uiteindelijk verder de branche in rolde.

*DCP = Digital Cinema Package. Het bestand wat je afspeelt. 

**KDM = Key Delivery Message. Om het bestand (DCP) af te spelen is er een sleutel nodig. Dit is de key delivery message. 

A Girl in Film Anne Beerens

5) Wat is het meest recente project waar je aan gewerkt hebt of waar je nu aan werkt?

Ik ben nieuw bij Vue en als een soort kickstart project ben ik een tour aan het maken langs alle bioscopen in het land. Deze bezoekjes hebben als belangrijkste doel dat ik de bioscopen en mijn nieuwe collega’s leer kennen. Als filmprogrammeur is het belangrijk dat je de indeling van de bioscopen kent, de directe omgeving, het publiek… Ik ben een echt bioscoopmens dus dit soort bezoekjes werken ook enorm inspirerend. Wat doen we goed en wat kan beter? Dit kunnen kleine aanpassingen in het filmprogramma zijn, maar je krijgt ook ideeën voor nieuwe concepten waar je vanuit kantoor waarschijnlijk nooit opgekomen was.

Volg Girls in Film op Facebook of schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan mis je niets.

6) Wat is je leukste werk anekdote?

Het leuke aan bioscopen is dat geen dag hetzelfde is en de mooiste herinneringen heb ik overgehouden aan de bioscoop waar ik ben opgegroeid. In die gouden tijden haalden we met collega’s nachten door met films kijken, haalden we enorme torens kratten bier uit de zaal van New Kids [bizar], lukte het om jarenlang 35mm films foutloos te monteren maar liet ik bij een andere bioscoop een film uit elkaar vallen tot een berg spaghetti [gênant], probeerden we bezoekers die elkaar met een Grolschbeugel de kop in hadden geslagen naar buiten de loodsen en kregen we tijdens een regenachtige Hemelvaartmatinee spontaan alle zalen vol [kick-momentje]. De bios was trouwens ook uitverkocht tijdens de Lord of the Rings marathon die technisch een enorme uitdaging was omdat 4 filmkopieën tegelijkertijd door 10 projectoren werden gedraaid [interlock].

7) Met wie wil je graag nog een keer werken?

Met de mensen van Vue samenwerken was al een wens die in vervulling is gegaan: die hebben in korte tijd grote stappen gezet en ik denk nog veel van ze te kunnen leren.

8) Hoe combineer je werk en privé?

Gemakkelijk! Neem ze gewoon regelmatig mee naar de film of een première: twee vliegen in één klap. Iedereen in mijn omgeving is gek op de bioscoop, dus combineren is geen probleem.

9) Welke films/series kijk je zelf graag?

Ik kijk in de bioscoop graag alles wat los en vast zit en kan overal van genieten, maar cross-over titels zijn het meest mijn ding. Ik heb een zwak voor Cinema Paradiso (1988) en vind dat iedereen in de bioscoopbranche deze film gezien moet hebben. Thuis kijk ik meestal tv-series zoals Game of Thrones, Homeland, Peaky Blinders, Black Sails, Netflix-originals en klassiekers zoals Friends.

Wil je meer verhalen lezen over vrouwen die werken in de filmindustrie? Alle afleveringen van A Girl in Film vind je hier

Lees verder