Aniëlle Webster en Dorien Goertzen: <i>“Vrouwelijke personages moeten niet tutten”</i>
aniëlle webster dorien goertzen wat is dan liefde interview

Aniëlle Webster en Dorien Goertzen: “Vrouwelijke personages moeten niet tutten”

Regisseur Aniëlle Webster (Huisvrouwen Bestaan Niet) en scenarist Dorien Goertzen (Nieuwe Buren, Rendez-Vous) zijn de vrouwen achter de nieuwe Nederlandse speelfilm Wat is dan Liefde. Een romcom? “Komedie, moeten we eigenlijk zeggen. Met een romantisch element.”

Tegenstelling

In Wat is dan Liefde krijgt de idealistische en ambitieuze echtscheidingsadvocaat Cato de kans op partner te worden bij een commercieel kantoor. Cato is nuchter, pragmatisch en ziet de het huwelijk als een zakelijke overeenkomst. Gijs, die ook zijn zinnen op het partnerschap heeft gezet, is daarentegen haar absolute tegenpool. Een flirt die zijn cliënten het liefst financieel helemaal leeg trekt in ellenlange vechtscheidingen. Wanneer de twee moeten samenwerken lijkt dit dan ook gedoemd te mislukken.

“Dat vond ik een hele leuke tegenstelling,” vertelt Dorien over de oorsprong van haar verhaal. “Een film over liefde en relaties die zich afspeelt binnen een wereld die over echtscheidingen gaat.” En dat was ook meteen wat Aniëlle erin zag: “Dat vond ik fijn: het is een komedie die als achtergrond iets heeft wat superdramatisch kan zijn.”

View this post on Instagram

3, 2, 1… ACTIE!

A post shared by Wat is dan Liefde (@watisdanliefde) on

Gouden combinatie

Het idee voor de film ontstond al jaren geleden, als Telefilm. Maar toen dat werd veranderd naar een bioscoopfilm voor het grote publiek begon Dorien opnieuw te schrijven. Aniëlle kwam erbij en dat klikte direct. Op de vraag of de twee opnieuw samen zouden werken reageren ze resoluut: “het was onze eerste samenwerking, maar zeker niet de laatste! Het beviel supergoed.” Een gouden combinatie dus. Aniëlle prijst Dorien om haar échte personages en goede dialogen die altijd de perfecte toon hebben, en Dorien roemt Aniëlle om haar concrete feedback, humor en intelligentie.

aniëlle webster dorien goertzen wat is dan liefde interview

‘Oh god, wat een tut’

Bovendien heeft Dorien niets wat Aniëlle ergerlijk vindt, “daarom kan ik zo goed met jou opschieten.” Want dat kan nogal eens een dingetje zijn. Ergeren aan de vrouw, in het echte leven maar vooral in film, is iets wat regisseur Aniëlle absoluut niet wilt. “Dat je denkt, ‘oh god wat een tut’.” Hoofdpersonage Cato is dat dus ook totaal niet: een feministische insteek van de makers. “Vaak heb je vrouwelijke personages die dan niet kunnen autorijden, of emotioneel worden als ze het ergens niet mee eens zijn, of heel onhandig zijn of alleen maar op hun uiterlijk letten. En dat vind ik jammer, als dat de beschrijving is van iemand.”

De Nederlandse romcom

In Nederlandse filmlandschap worden de laatste tijd behoorlijk wat romcoms – of komedies met een romantisch element – gemaakt. Hoe blijf je in die massa overeind? “Ik heb het idee dat er in Nederland veel romcoms worden gemaakt door mensen die zelf niet van romcoms houden,” begint Aniëlle. “Volgens mij is het belangrijk dat je niet neerkijkt op romcoms en niet te makkelijk doet. De goede romcoms zijn sterke verhalen met leuke verrassende personages. Je moet je publiek serieus nemen.”

Het scheelt dat de makers zelf ook van het genre houden. Dorien meer de romantische kant (“When Harry Met Sally is wel mijn ultieme favoriet, alles van Nora Ephron”) en Aniëlle meer de komische kant (“ik hou heel erg van de films van Judd Apatow, en ook de serie Fleabag vind ik geweldig”). Bovendien zijn zij zelf de doelgroep, zegt Aniëlle, “ik wil dat ik zelf de film leuk zou vinden.”

Daarnaast heeft goed script met lekkere dialogen en goede casting er natuurlijk ook mee te maken.

aniëlle webster dorien goertzen wat is dan liefde interview

Cato en Gijs

De hoofdrol van Cato is weggelegd voor alleskunner Elise Schaap. Een keuze die al snel vast stond. Waarom? “Waarom niet? Zelfs als je haar niet kent dan hou je van haar. Ze is enorm leuk en een echte vakvrouw. Ze heeft ontzettend veel gevoel voor spel en komedie en gevoelige scènes en werkt keihard.”

Tegenover een Cato was ook een Gijs nodig. Tijdens castings let Aniëlle erop of ze geboeid blijft, of het haar raakt. “Soms zie je hele goede acteurs voorbij komen maar die spelen dan bijna volgens verwachting. Dat je denkt: ‘ja… het klopt wel… maar ik vind het gewoon niet zo boeiend’.” Acteur Maarten Heijmans wist iedereen te overtuigen. “Toen zij samen gingen spelen dacht ik steeds: ‘wat gebeurt er nu? Wat gaat ‘ie doen?’ Terwijl ik het script ken! Dan weet je dat het goed zit.”

‘Wat wordt er veel gelult!’

Een goede film hangt aan een goed script, met goed bedachte dialogen. Al vond Dorien het ook totaal niet moeilijk om diezelfde tekst weer los te laten. Ze was zelfs degene die riep dat hele dialogen eruit konden. “De eerste keer dat we ‘m keken dacht ik: ‘jezus, wat wordt er veel gelult!’” Dat kan leuk zijn, maar het kan ook gaan tegenzitten. Dus vlogen op de snijtafel hele stukken dialoog eruit. “Soms is less more. Op papier leest het misschien heerlijk maar als je het iemand dan hoort uitspreken én uitspelen kan het soms wat veel zijn.” Iets wat je al schrijver pas in de scène ziet. “Achter je laptop hoor je in je hoofd alleen maar al die spitsvondigheden.”

aniëlle webster dorien goertzen wat is dan liefde interview

En dat gebeurt niet vaak, dat een schrijver zo losgeweekt is van zijn eigen materiaal, merkt Aniëlle op. “Dorien stond heel erg open voor nieuwe dingen. Zo keek zij ook de rushes mee – de geschoten beelden die nog niet gemonteerd zijn – en tijdens de edit kon Dorien zich dan uit die beelden altijd de leuke momentjes herinneren die niet in het script stonden. Extraatjes die de acteurs deden, improvisatiedingetjes. Daar heeft ze ons echt meerdere keren op gewezen!”

Acteerkanonnen

Want met zo’n talentvolle cast kan je erop rekenen dat er een hoop bij geïmproviseerd wordt. “Daar was ik me van te voren ook wel heel bewust van,” vertelt Aniëlle. “Ik wist dat ik dit niet zomaar ging verfilmen, maar dat ik ook open moest staan voor wat die enorme acteerkanonnen allemaal meenamen naar de set en dat ik niet iets zou missen of afkappen terwijl er iets geweldigs gebeurt.”

Acteur Michiel Romeyn, die de baas van het advocatenkantoor speelt, is daar zo’n voorbeeld van. “Dat is natuurlijk gewoon een fenomeen. Soms was dat ook gewoon lekker achterover zitten en genieten van wat hij allemaal uit zijn mouw schudt.” Maar dan nog, hoeft dat heus niet altijd te werken. “Het is alleen maar grappig als je het met volle overtuiging speelt. Dus zelfs al is ‘ie een ongeleid projectiel, is ‘ie wel een héél goed ongeleid projectiel.”

aniëlle webster dorien goertzen wat is dan liefde interview

Steengoed

Maar die extraatjes van de acteurs kunnen ook heel subtiel zijn, in een blik of een extra zin. “Ik heb Anneke Blok gewoon in scènes gezet waar ze helemaal niet ingeschreven was, gewoon omdat ze zo steengoed is. Omdat ze in één take zo’n draai aan een scène kan geven dat alles weer op zijn plek valt.”

Grappig genoeg gaf Aniëlle in dit eerdere interview met Girls in Film aan nog graag met Anneke Blok te werken. Die droom is vast uitgekomen. “Daar heb ik zo van genoten! Dat was een groot feest. En het is ook zo’n leuk mens. Daar ben ik zo blij mee: als mensen die je bewonderd in het echt ook zo leuk zijn als je dacht dat ze waren.” Wie er nu nog op hun lijstje staat? “Nog een keer met Dorien.” “Ja en ik met Aniëlle Webster.”

Wat is dan Liefde draait vanaf 17 oktober in de Nederlandse bioscopen.

Lees verder