Annemarie Libbers
Annemarie Libbers

Annemarie Libbers; fascinatie voor personages die over lijken gaan #interview

Annemarie Libbers is één van de weinige vrouwen die maffiafilms regisseert. Voor Capo di famiglia uit 2017 kreeg zij diverse internationale nominaties en awards. Op dit moment is zij druk bezig met de voorbereidingen voor Capo di famiglia II. We spraken Annemarie over de film, haar passie voor maffiafilms en haar voorbeelden.

Vertel eens iets over Capo di famiglia. Waar gaat de film over, waarom een deel twee en waarom wilde je deze maken?

Capo di famiglia gaat voor mij over de familieband. De familie la Rosa staat centraal. Aan de ene kant een onalledaagse familie, aan de andere kant ook weer heel herkenbaar. Familiebanden kunnen veranderen en ook heel dubbel zijn. Waar de grootste liefde is, is ook vaak de grootste haat. Familie leeft altijd voort dus je zou eigenlijk oneindig veel delen kunnen maken met deze basis. Hiernaast biedt een deel twee de kans om een nog betere film te maken. Bij deel 1 was het vaak ons enthousiasme dat ons er doorheen sleepte. Maar dit keer hebben we meer mogelijkheden en een grotere crew, waardoor je nog net even wat meer kunt finetunen.

still uit Capo di famiglia

Waar komt je fascinatie voor maffiafilms vandaan?

Ik vind vooral de ‘dubbelheid’ interessant. Aan de ene kant gaan een aantal personages over lijken maar aan de andere kant zijn het ook mensen met heel veel gevoel en een hart. Daarnaast hou ik van levensverhalen en of het nou over een maffiafamilie of over een muzikantenfamilie gaat maakt daarbij niet zoveel uit. Tè doorsnee vind ik als filmmaker dan weer minder interessant. Alhoewel, ik denk dat elke familie zo zijn eigenaardigheden en geheimen heeft, als je er maar diep genoeg inkruipt.

Annemarie Libbers

Wat is je grootste droom op professioneel vlak?

BBC-thrillers regisseren, een aantal films in Hollywood maken èn installaties voor musea maken met film, muziek en dans.

Welke film had je graag willen regisseren/schrijven?

Moet ik kiezen? Ik noem er toch 3, omdat zij ook mijn grote voorbeelden zijn als regisseur.
Moulin Rouge van Baz Luhrmann
Out of Africa van Sydney Pollack
Taxi Driver van Martin Scorsese

still uit Moulin Rouge

De inspiratie voor de camera als een personage in Capo di famiglia deel 1 kwam gek genoeg uit de hysterische ‘Can Can’ scene van Moulin Rouge. Baz Luhrmann denkt niet in beelden maar in beweging en dat vind ik fantastisch. Zijn films hebben een bepaald ritme, dat kan niemand nadoen.

Out of Africa kijk ik jaarlijks één keer en elke keer word ik weer meegezogen in het gevoel van Kenia en Karen’s leven. Sidney Pollack is voor mij echt een mensen regisseur. Hij geeft je een kijkje achter de huid van personages en genre maakt daarbij geen enkel verschil.

Martin Scorsese waardeer ik heel erg om het gebruik van muziek. Hij gebruikt bijna altijd onverwachte, tegenkleurende muziek. Hij houdt zich ook niet aan genres en het gaat altijd over mensen. Zijn films zijn niet perfect, er zitten vaak kleine foutjes in, het lijkt slordigheid maar ik heb het idee dat hij dat expres doet. Het past beter bij zijn personages, die hebben ook vaak ‘foutjes’. Het personage gespeeld door Robert de Niro in Taxi Driver. Je gaat van hem houden maar weet ook dat hij moeilijk zal zijn om mee om te gaan.

OOK INTERESSANT: HOE THESSA MEIJER IETS ABSURDS IN EEN REALISTISHE FILM VERANDERT

Met welke ‘girl in film’ zou je graag eens willen werken?

Ik weet niet of ik mèt haar zou willen werken, omdat ik eigenlijk ook zou willen regisseren maar ik vind Dana Nechushtan (redactie: regisseur van oa Hollands Hoop, Annie MG, Dunya & Desi en actrice in oa Skam NL) wel heel goed. Zij weet het normale absurd te maken en het abnormale gewoon.

still uit Dunya & Desi (2008)

Maya Derren zou ik hier ook graag willen noemen als grote inspiratiebron voor mij. Helaas leeft ze al lang niet meer maar ik raad iedereen aan om eens iets van haar te bekijken. Heel poëtisch, los van stijlen, haar tijd ver vooruit en het heeft niks met maffiafilms te maken maar ergens ook weer wel.

Heb je een tip voor andere vrouwen die graag films willen maken?

Ontdek je eigen kracht en gebruik die. Experimenteer in verschillende rollen zowel voor als achter de camera en vind daardoor welke het beste bij je past. Dit advies had ik overigens ook aan een man gegeven.

Steun Capo di famiglia II

Het eerste deel van Capo di famiglia kreeg internationale aandacht en won diverse prijzen zoals ‘Best Actor’ voor hoofdrolspeler Dirk Gunther Mohr tijdens de Actors Awards in Los Angeles en ‘Best Drama’ tijdens het Alternative Film Festival. Tijd dus voor een tweede deel. En daar kunnen Annemarie, de cast en crew jouw hulp goed bij gebruiken. Er loopt op dit moment een crowdfundingactie bij Cinecrowd voor het tweede deel van Capo di famiglia.

Klik hier voor meer informatie en het leveren van een bijdrage.

Capo di famiglia bekijk je hieronder.

Lees verder