interview Carolien Karthaus-Spoor
interview Carolien Karthaus-Spoor

Carolien Spoor: ‘Ik hoef niet per se lijk no.2 in CSI te spelen’

Ze is nu te zien in seizoen 2 van Zwarte Tulp (te zien op Videoland) en de nieuwe KPN-serie Brussel. Girls in Film sprak met Carolien Karthaus-Spoor over haar ambities, werken met man Jon Karthaus én over Hollywood.

Je hebt in korte tijd een indrukwekkende cv opgebouwd. Ben je kritisch in het kiezen van je rollen?

“Ik zeg tegen sommige dingen wel bewust ‘nee’, al heb ik een paar collega-acteurs die nog kieskeuriger zijn en bij voorbaat al de deur dichtgooien. Neem zo’n project als SneekWeek, een ander had dat misschien niet gedaan. Maar toen ze tegen mij zeiden: ‘We gaan een Nederlandse horror-thriller maken’, werd ik juist alleen maar getriggerd. Het was zoiets iets anders dan wat tot nu toe is gemaakt. Samen met de andere acteurs had ik veel zeggenschap in het script en we hebben echt een te gekke tijd gehad. Dat is voor mij ook belangrijk, het gaat niet alleen om het eindresultaat. In zijn genre vind ik de film heel goed geslaagd.”

sneekweek_47043072_st_2_s-high
Carolien in SneekWeek

Je had al een carrière door GTST, maar bent alsnog toneelschool gaan doen. Wilde je meer de diepte in?

“Ik had altijd al de droom om naar de toneelschool te gaan, omdat ik me meer als actrice wilde verdiepen. Het was helemaal niet zo dat ik dacht: Goede Tijden is een bepaald genre, ik moet daar de toneelschool tegenover zetten. Ik heb ontzettend veel geleerd bij Goede Tijden en er een te gekke tijd gehad. Maar ik wilde mezelf die vier jaar de tijd gunnen om me te ontwikkelen. Het fijne van de toneelschool is dat je een veilige haven hebt waar je op je bek kunt gaan zonder dat een miljoenenpubliek het ziet. Achteraf ben ik heel blij dat ik het gedaan heb, want ik heb zo veel geleerd en mag te gekke rollen spelen.”

Wat zijn jouw ambities. Ga je voor dat Gouden Kalf?

“Erkenning krijgen voor wat je doet, is altijd leuk. Maar het is niet zo dat ik denk dat een Gouden Kalf een soort eindstation is. Mijn ambitie zit meer in het telkens weer nieuwe toffe en uitdagende rollen mogen spelen. Ik wil graag karakters neerzetten die zo ver mogelijk van me afstaan, zoals in Zwarte Tulp. Wat ik ook nog te gek zou vinden, is een keertje een rol in een andere taal spelen. Dat hoeft niet perse meteen in Hollywood te zijn, een Duitse film lijkt me ook heel interessant.”

Nooit over gedacht om samen met je man, filmmaker Jon Karthaus, een tijdje naar het buitenland te gaan?

“Ja, die ambitie is er zeker. Jon zou ontzettend graag in het buitenland willen kijken wat er mogelijk is, en dan ga ik absoluut mee. Maar ik ben wel zo realistisch dat ik denk: Ik ga niet op de bonnefooi naar Duitsland of Amerika. Ik heb het zo goed in Nederland en mag zulke mooie dingen doen. Dat ga ik niet zomaar opgeven, zo groot is die droom nu ook weer niet. Het gaat mij voornamelijk om het spelen. Ik hoef niet koste wat het kost lijk no.2 in CSI te spelen, om daar maar aan de bak te zijn. Dan ben ik liever gewoon hier aan het werk. Ik denk dat het ook beter werkt om in je eigen land iets heel goeds te maken dat in het buitenland wordt opgepikt.”

Je werkt nu samen met Jon aan Bella Donna’s. Hoe is dat?

“Het heeft heel erg goed uitgepakt, we vinden het samenwerken allebei erg leuk. Omdat Jon zelf het script heeft geschreven, snap ik heel goed de humor en hebben we aan een half woord genoeg. Op de set kunnen we werk en privé prima scheiden. Het is grappig om te horen dat de andere actrices zeiden: ‘Je merkt helemaal niet dat het man en vrouw is.’ We hebben daar niets over afgesproken, dat gaat gewoon vanzelf. Ik vind het ook helemaal niet lastig dat Jon nu moet zeggen wat ik moet doen. Ik laat me graag door hem regisseren.”

Hét nieuwste kostuumdrama van Nederlandse bodem! Uhh, wacht eens even… #shooting @belladonnasfilm #bucketlist #tijdmachine #lovemyjob

A photo posted by Carolien Karthaus-Spoor (@carolienkarthaus_spoor) on

Volg Girls in Film op Facebook voor meer interviews met girls in film.

Foto boven artikel: Brussel – Arno Dierickx voor EndemolShine 2016.

 

Lees verder