film Daphne
film Daphne

Daphne: verfrissende antiheldin in dertigersdilemma #GiFkijkt

Sinds 19 oktober draait Daphne in de bioscoop. Een prachtig speelfilmdebuut van Peter Mackie Burns, die eerder een Gouden Beer won voor zijn korte film Milk (2005) op de Berlinale. Nico Mensinga schreef het scenario en de titelrol wordt vertolkt door Emily Beecham. Dit trio werkte eerder samen aan de korte film Happy Birthday To Me (2014).

Zoektocht naar man?

Het is bijna een standaard uitgangspunt bij films waarin een vrijgezelle vrouwelijke protagonist centraal staat: die eeuwige zoektocht naar de perfecte man, met wie ze het leven kan delen. Allemaal leuk en aardig, maar dan ben je bij Daphne aan het verkeerde adres.

Deze meid zuipt zich liever laveloos, sleurt schaamteloos willekeurige mannen haar bed in en heeft écht geen zin om tijd door te brengen met haar moeder die te pas en te onpas op de stoep verschijnt. Weinig geduld, altijd haar eigen zin en nauwelijks enige vorm van empatisch vermogen.

Je zou denken dat dit het personage van Daphne mega-onsympathiek maakt, maar het is actrice Emily Beecham die ervoor zorgt dat dit niet gebeurt, of dat het op het randje blijft balanceren. Want ja, het leven is ook lastig, keuzes maken is ook moeilijk en wie weet nou echt wat ie wil als ie later groot is? Ook al is dat ‘later’ allang begonnen.

Daphne
Foto: Agatha A. Nitecka

Dertigersdilemma

Daphne worstelt met het zogenaamde dertigersdilemma en dat is een universeel herkenbaar thema. Bovendien is het een onderwerp die de laatste tijd wel vaker aan bod komt in films. Kijk maar naar Alles Voor Elkaar, die onlangs in de Nederlandse bioscopen verscheen. Ook deze film gaat over jonge vrouwen rond de dertig die niet zo goed weten wat ze willen van het leven. Eerder interviewden we hoofdrolspeelsters Sarah Chronis en Yootha Wong-Loi-Sing, waarin zij vertellen hoe ze hier zelf mee omgaan.

Daphne

Terug naar Daphne. Daphne is 31, te jong om te settelen en te oud om doelloos te leven. Ze heeft een baantje in de keuken van een hip restaurant in Londen, waar ze geregeld onder invloed aan het werk is – tot ergernis van haar collega’s. Behalve dan haar baas Joe (getrouwd met kinderen), één van de weinige mensen die Daphne een warm hart toedraagt en stiekem gewoon hartstikke verliefd op haar is. Met haar vriendinnen van de universiteit heeft ze eigenlijk niks meer gemeen en de relatie met haar moeder kan je op zijn zachtst gezegd instabiel noemen.

Daphne
Foto: Agatha A. Nitecka

Liters drank

Het enige waar Daphne om lijkt te geven zijn haar ontelbare escalerende uitgaansavonden met liters drank en verschillende minnaars. Maar wel zonder een greintje emotie, want in liefde gelooft ze niet. Liefde is volgens Daphne: “a necessary delusion to bind us together to propagate our shitty species.” Ze heeft nauwelijks het geduld om van een one night stand een two night stand te maken. Laat staan een relátie!

En zo banjert Daphne door het leven, flamboyant en tegelijkertijd stuurloos. Totdat ze op een dag getuige is van een overval. Een incident dat voorgoed verandering brengt in haar leven. Langzaam maar zeker beginnen er scheurtjes te verschijnen in de façade die ze ophoudt, en wordt ze aan het denken gezet over wat ze nou écht wilt.

Verfrissend karakter

Daphne is een drama omlijst met een randje zwarte humor en met een verfrissend karakter in de hoofdrol. Daphne is niet perfect en eigenlijk ook gewoon best wel onaardig. Maar daarbij ook gevangen in een soort onbegrip en onzekerheid. Ik vind het knap hoe Emily Beecham de rol zo weet te vertolken dat Daphne ondanks haar weerbarstige en zelfdestructieve karakter ook heel breekbaar is. Hoewel ik haar aan de ene kant niet kan uitstaan, wil ik aan de andere kant gewoon een arm om haar heen slaan. Een bijzonder geloofwaardige performance.

Daphne
Foto: Agatha A. Nitecka

Critici

Ook de pers is lovend over Mackie Burns’ debuut. Zowel The Guardian als The Telegraph geeft de film vier sterren, Indiewire noemt de film treffend “a romantic comedy with all the bullshit taken out”.

Wat Nederlandse pers betreft geeft de Het Parool vier sterren en de Volkskrant drie sterren. Laatstgenoemde noemt de film “prijzenswaardig eerlijk”, en volgens de recensent zou Daphne in een parallel universum zomaar vriendinnen kunnen zijn van Hannah uit Girls, Mickey uit Love of Frances Ha uit de gelijknamige film. Grappig, ik vind Daphne ook precies in dit rijtje passen. Dus vind je deze personages interessant? Zet dan vooral Daphne op je watch-list!

Lees verder