Een kijkje achter de schermen bij: casting director <i>Job Castelijn</i>
casting director Job Castelijn

Een kijkje achter de schermen bij: casting director Job Castelijn

Als casting director van Kemna Casting is hij verantwoordelijk voor de casting van acteurs in heel veel Nederlandse topseries en grote films. Aan Girls in Film vertelt Job Castelijn hoe zo’n casting nu eigenlijk werkt.

Welke films en series heb jij gecast, en waar ben je het meest trots op?

“Ik ben in 2003 begonnen bij Kemna Casting, eerst als assistent en inmiddels werk ik als casting director. Ik cast voornamelijk voor televisiedrama en speelfilms: van jeugdseries tot art house tot hele grote publieksfilms. Zo heb ik bijvoorbeeld de casting voor PenozaNieuwe BurenKlemSoof, Bloed Zweet & TranenDe Marathon en Aanmodderfakker gedaan. Op die laatste twee ben ik heel erg trots. De Marathon was een relatief ‘kleine’ film die met een behoorlijk originele en onbekende hoofdcast toch een groot publiek heeft weten te bereiken. Bij Aanmodderfakker hebben we zelfs voor alle kleine bijrollen audities gehouden wat ervoor gezorgd heeft dat we iedere rol vrij precies hebben kunnen invullen, exact wat we aanvankelijk voor ogen hadden.

Aanmodderfakker – foto: Jasper Wolf

Hoe gaat zo’n casting precies in z’n werk?

“Het begint altijd met een scenario dat we opgestuurd krijgen en gaan lezen. Meestal heb ik tijdens het lezen al wel wat ideeën over welke acteurs er in de film passen. We maken dan een afspraak met de regisseur en producent om te brainstormen over het project. Daaruit ontstaat een soort verlanglijst met acteurs die we graag willen uitnodigen. Je begint altijd met de hoofdrollen en dan ga je van groot naar klein. Vervolgens nodigen we mensen uit voor de casting. Hoe eerder je begint, hoe meer acteurs er nog vrij zijn dus het is altijd goed om zo vroeg mogelijk met de casting te beginnen. Anders loop je het risico dat de acteurs die je graag zou willen zien niet meer beschikbaar zijn.

Volg Girls in Film op Facebook of schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan mis je niets.

Weinig kans voor onbekender talent dus?

Dat is eigenlijk altijd afhankelijk van het project. Wat is het beste voor de film. Soms mogen we echt op zoek naar nieuw talent. En soms is het beter om iemand te casten van wie het publiek zegt: die wil ik heel graag zien! We nodigen op audities in eerste instantie wel acteurs uit die we kennen. Maar dat betekent niet dat de regisseurs en producenten met wie we werken die mensen ook kennen. Nu zie ik ontzettend veel. Ik houd alle Nederlandse films en series in de gaten en we proberen iedere week met alle collega’s op kantoor naar het theater te gaan, dus we zijn altijd op zoek naar nieuwe acteurs. Om de maand organiseren we open audities waar we mensen uitnodigen die soms nog nooit gespeeld hebben. Zo is bijvoorbeeld Hanna Verboom ook ooit ontdekt.

 Wat gebeurt er op de auditie zelf?

“We vragen de acteurs meestal om één scene voor te bereiden. Eerst maak je even kort kennis en dan spelen ze die scène twee of drie keer. Dat duurt twintig minuten tot een half uurtje. De audities gaan er vaak helemaal niet over of mensen kunnen acteren. Het is geen Idols. Je weet dat iedereen die langskomt kan spelen. Het is meer bedoeld om te zien of een acteur met een regisseur kan samenwerken en om te kijken hoe hij of zij de rol interpreteert. Als je bijvoorbeeld Barry Atsma en Fedja van Huêt uitnodigt voor een casting, gaat het er niet om wie de betere acteur is, maar om wat iemand met een rol doet, en het best in het ensemble past. De uiteindelijke keuze wordt altijd gemaakt door regisseur en producent, wel in overleg uiteraard. Daarna moet je een aantal mensen afbellen en mag je één iemand blij maken.”

Heb je ook weleens rollen gecast die je minder geslaagd vindt?

“Dat gebeurt wel, ja, soms zie je een acteur terug in een film en denk je: Dat werkt eigenlijk helemaal niet. Toen ik nog assisteerde, hebben we Theo Maassen bijvoorbeeld in een kleine bijrol gecast in Zwartboek. Hoewel ik Theo een te gekke acteur vind, leidde dat bijrolletje heel erg af; je dacht de hele tijd alleen maar: Wat is Theo Maassen hier aan het doen?” Maar als je hem in de hoofdrol in TBS ziet spelen als ontsnapte TBS-er ben je na 5 minuten vergeten dat je naar Theo Maassen zit te kijken.

Vind je na zoveel jaar nog genoeg uitdaging in dit vak?

“Ja absoluut, ieder project is toch weer anders. Er zijn altijd rollen die ik nog nooit heb gecast. En doordat ik steeds weer met andere regisseurs en producenten werk, en soms in nieuwe combinaties blijft het iedere keer fris en nieuw. Ik heb voor Soof en Soof 2 gecast en nu komt er een serie dus mocht ik weer opnieuw op zoek naar acteurs. Soof en Kasper krijgen allebei nieuwe love interests. Dat is heel erg leuk om naar op zoek te gaan.”

 In Nederland is er soms kritiek dat films en series te blank zijn. Hoe zorgen jullie voor die culturele diversiteit?

We proberen er altijd rekening mee te houden dat we een zo divers mogelijk ensemble casten, zodat je niet naar een eenheidsworst zit te kijken. Niet alleen op het gebied van kleur, maar ook qua leeftijd en de verdeling tussen man en vrouw. Die kritiek is er niet voor niets, het is ook behoorlijk blank in sommige films. Wij vinden het echter belangrijk dat je een aansprekend geheel krijgt dat een redelijke afspiegeling is van de samenleving.”

Foto boven artikel: De Marathon

Lees verder