Femke Huurdeman interview
Femke Huurdeman interview

Femke Huurdeman; zoveel meer dan fashion films #interview

Op een woensdag middag ontmoet ik Femke Huurdeman in een oude kroeg in Amsterdam. Haar ‘kantoor’ zit om de hoek en ze is bezig met research voor een nieuwe project. Want ze mag dan wel een mode opleiding (AMFI) hebben gedaan, haar films zijn zoveel meer dan ‘fashion films’. 

Femke Huurdeman interviewFemke werkt op intuïtie, met gevoel en een hele duidelijke eigen stijl. Zij heeft mede hierdoor een eigen plek in de mode, reclame en filmwereld weten te veroveren en maakt commercials voor onder andere Levi’s, Coca-Cola en Tinder.

“Toen ik aan het AMFI begon besefte ik helemaal niet dat regisseur zijn een beroep was dat ik zou kunnen doen. Ik was een minor visual culture gaan doen maar ik kwam er al heel snel achter dat in film al mijn ideeën en dingen die ik echt leuk vind samen komen. Ik dacht, shit ik heb de verkeerde opleiding gekozen, maar ik wilde mn studie afmaken. AMFI gaf me de kans om met een korte film af te studeren, waardoor voor mij alles op z’n plek viel.”

Richting zoeken

Voor haar afstuderen besloot Femke een korte fashion film te maken. Ze kocht een boek ‘films maken’ en betrok mensen van de Filmacademie bij haar project. De film was een succes maar na haar afstuderen nam ze even pauze. Ze wist niet zo goed wat haar volgende stap moest zijn en wilde rustig uitzoeken welke richting ze op wilde gaan. Het duurde dan ook even voordat ze haar tweede film maakte. Nadat haar films op festivals terecht kwamen is het balletje echt gaan rollen.

“Ik heb alle fouten gemaakt die je kan maken, maar ik ben blijven creëren. Via via ontmoette ik steeds meer mensen uit de industrie en kwam ik met CANADA in contact.” CANADA is een bekend productiehuis in Londen en Barcelona. Met hun maakte ze onder andere films voor Coca Cola, Tinder en Stella McCartney. “Ik was al twee jaar zelf films aan het maken, en heel veel bijbaantjes aan het doen, toen CANADA me benaderde. Ze zagen iets in mij ook al had ik nog maar een hele beperkte reel. Zij hebben me echt gepusht bij klanten en met hun heb ik m’n werk naar een hoger niveau weten te tillen.”

Persoonlijke thema’s

“Ik werk heel erg op m’n gevoel en heb niet echt een vaste manier van werken, maar bekijk echt per project wat de juiste aanpak is. Het verschilt natuurlijk of je voor een klant bezig bent met een specifieke opdracht of dat je vrij werk maakt, maar ik probeer er altijd iets persoonlijks in te verweven.  Ik denk dat heel veel van mijn ideeën zijn terug te leiden naar m’n jeugd en naar mij als persoon.”

Een van de hoofdthema’s van het werk van Femke is verveling. Met dit thema maakte ze een van haar eerste grote films voor Vogue Italië waarbij jonge regisseurs aan een groot modehuis werden gekoppeld. Haar film ‘Dog Days’ voor Missoni werd goed ontvangen. “Ik speel graag met verwachtingen en verschillende lagen. Ik zou het niet interessant vinden als de kijker denkt ‘dit is een typische fashion film’. Er moet altijd een diepere laag in zitten, soms zelfs een sinistere laag. Ik werk graag met realistische thema’s met absurdistische details die nooit heel erg op de voorgrond te zien zullen zijn, vaak laat ik die op een subtiele, humoristische manier doorschemeren.”

MEER interviews vind je hier.

Eigen beeldtaal

Uiteindelijk wil Femke meer de fictie richting op gaan. “Ik heb heel veel commercials gedaan en heb daar super veel van geleerd. Vroeger zei ik over ja tegen, maar ik leer nu kieskeurig te zijn. Ik wil niet vergeten waarom ik in eerste instantie in de industrie ben begonnen. Het is zo makkelijk om je te verliezen in het geld en de snelle klussen, maar uiteindelijk heb ik ook gewoon iets te vertellen.” 

Iets dat Femke ook al duidelijk doet met haar commerciële werk. Elk project dat Femke doet is in haar beeldtaal gemaakt: creatief, uniek en esthetisch klopt alles.

Kleine kunstwerkjes

Dat Sofia Coppola (Lost in TranslationVirgin Suicides) haar grote inspiratie is is dan ook niet vreemd. “Ik vind het fantastisch dat ik sinds kort ook door de agent van Sofia vertegenwoordigd wordt (van The Director’s Bureau opgericht door Roman Coppola, red.). Sofia is iemand die ik altijd heb bewonderd. Zij maakt van het ‘gewone’ kleine kunstwerkjes en brengt gelaagdheid in haar projecten. Haar beelden zijn kleine gedichtjes en haar films spreken niet alleen een groot publiek aan maar ook de indie film wereld. Dat is wat ik ook hoop te doen met mijn projecten. Mensen bereiken, inspireren en een stukje van mijn wereld laten zien…”

Lees verder