MYOMY positive icons
MYOMY positive icons

Girls in Film meets #PositiveIcons

Vorige week was Girls in Film aanwezig bij de launch van de “positive icons” campagne van het duurzame modemerk MYOMY, bekend van de My Paper Bag. Tijdens deze ochtend konden we de tentoonstelling van een aantal portretten bewonderen, waaronder dat van onze eigen Girls in Film medeoprichter Rachel van Bommel. Zij is één van de achttien positive icons in de campagne.

De tentoonstelling van de ‘positive icons’ met naast Rachel ook een andere ‘girl in film’: Viktoria Koblenko. Zij presenteerde het evenement.

MYOMY in Film

Rachel werkt met haar productiebedrijf Millstreet Films al jaren samen met MYOMY. Je ziet de tassen daarom terugkomen in films en series zoals Nieuwe Buren en binnenkort ook Soof. Drie korte vragen aan Rachel over deze samenwerking:

1) Hoe komt zo een tas nou in een film?

“De MYOMY tassen zijn naast een duurzaam en prachtig product ook nog eens een heel sympathiek initiatief. De Myomy community achter de tassen zorgt ervoor dat 5.000 gezinnen in India een inkomen hebben. Het doel is om nog meer banen te creëren door met duurzame materialen fairtrade goods te maken. Ik ben er trots op dat we met Millstreet daar ons steentje aan bij kunnen dragen. In onze producties zoals Soof, Rendez Vous en Nieuwe Buren kunnen we deze prachtige tassen de nodige exposure geven zodat bovenstaande doelstelling bereikt kan worden. Uiteraard zoeken we in elke productie naar het juiste personage waar de tas bij past.”

Een still uit Soof 2 van de personages Kasper en Doeka, met een tas uit de collectie van MYOMY

Waarom MYOMY?

Een zwerver in de tram met een papieren tas was de inspiratiebron voor ontwerper Ramón Middelkoop voor de inmiddels superpopularie My Paper Bag. Juist doordat de papieren tas lange tijd gebruikt was had deze een soort bijzondere schoonheid gekregen. MYOMY ging de tassen uitvoeren in duurzaam en ecologisch gelooid leer in een project waarbij ze vrouwen in India in de positie brengen om zelfstandig een inkomen te verwerven. Dit principe van iets moois presenteren maar daarin wel een gelaagdheid aan te brengen past perfect bij de producties van Millstreet Films en zeker ook bij Girls in Film. Wij richten ons met immers op een breed vrouwelijk publiek, gaan daarbij wel voor kwaliteit en proberen ook altijd een boodschap of tweede laag in onze verhalen te brengen.

Hoe was het om gevraagd te worden als Positive Icon?

Ik vond het een eer dat Marja Baas mij vroeg mee te werken aan hun Positive Icons campagne. Stond ik daar tussen krachtige dames die hun voetsporen verdiend hebben zoals Willemijn Verloop (oprichtster Warchild), Inez van Oord (Happinez) en Maria van der Heijden (directeur MVO). Het is heel erg fijn dat wij als commercieel bedrijf op een leuke manier toch ook ons steentje bij kunen dragen om ‘goed te doen’. We bereiken met onze films, series en platform een heel groot publiek en kunnen bijdragen aan de bekendheid en bespreiding van de boodschap van MYOMY.

Een aantal positive icons worden voorgesteld. Wat doen ze in het dagelijks leven? Rachel vertelt uiteraard ook over Girls in Film.

Een Positive Icon

In de Positve Icons campagne portreteert MYOMY naast een aantal dragers van de tassen ook makers van de tassen. Zo maak je kennis met degene die “achter de schermen” jouw tas maakt. Bij Girls in Film geven we nou juist graag een gezicht aan de mensen achter de schermen. Tijdens het evenement werden we voorgesteld aan Irani Sen van Craft Resource Center. Zij voorziet duizende mensen en bedrijven in India van Fairtrade werk. Via de MYOMY tassen helpt zij vele gezinnen aan werk en daarmee hun families aan een eerlijk inkomen en beter leven.

Viktoria Koblenko, zelf heel erg into sustainable fashion interviewt ‘collega’ positive icon Irani Sen.

Irani is natuurlijk heel duidelijk een positive icon. Maar ook met kleine dingen kun je de wereld een betere plek maken. Of je nu de fairtrade producten koopt, vrijwilliger bent bij een zorginstelling of helpt je vrienden te verhuizen. En daarom nodigt MYOMY je uit om mee te doen in de campagne. Iedereen kan tenslotte een Positive Icon zijn.

Wij zijn enorm geinspireerd door het event en hopen dat jij ook deel wilt nemen aan de Postive Icons campagne. Meer lezen over MYOMY Do Goods? Of zelf meedoen aan de Positive Icons campagne? Neem een kijkje op de website.

Lees verder