geheimen van Netflix
geheimen van Netflix

Zeven geheimen van Netflix. Al bijna 20 jaar ‘Film en Chill’.

Netflix. De bekende ‘streaming service’ is bijna niet meer uit ons leven weg te denken. Voor de prijs van een DVD heb je per maand honderden films en series tot je beschikking. In Nederland zijn er ongeveer 3,5 miljoen Netflix gebruikers. Als je er dan bij rekent dat meerdere mensen hetzelfde account kunnen gebruiken, heb je het zo over een kwart van de Nederlandse bevolking. Uren lang ‘bingen’ is tegenwoordig vrij normaal. We zien soms meer van Netflix, dan van onze vrienden en partners. Als het aan het internet ligt gaan we ook nog eens flink van bil met al dat ‘Netflix en Chill’. Kortom; we zijn inmiddels flink met Netflix verbonden. Maar hoe goed kennen we Netflix eigenlijk?

#1 – Netflix is bedacht in 1997

Reed Hastings, de bedenker en CEO, kwam met het idee voor Netflix toen hij een boete kreeg van de videotheek. Voor de videoband van Apollo 13 moest hij veertig dollar betalen. Hij was namelijk zes weken te laat met inleveren. Toen hij later onderweg was naar de sportschool, bedacht hij de twee bedrijfsformules samen te voegen. In de sportschool kan je onbeperkt sporten voor een vaste prijs, maar mensen moesten in de videotheek per videoband betalen. De rest is geschiedenis. Extra weetje: Google werd opgericht in 1998. Netflix is dus ouder.

#2 – Beetje illegaal

Netflix gebruikt de gegevens van file share websites zoals BitTorrent om te bepalen welke films en series zij het beste kunnen kopen. Netflix houdt dus de illegale verspreiding van films en series in de gaten, om ze als eerste legaal aan te bieden. Wil je een bepaalde film op Netflix; even de internetpiraten bellen.

#3 – Netflix Quantum Theorie

Er werken in totaal bijna 300 mensen aan de special ‘Netflix Quantum Theorie’. Dat is de naam die Netflix bedacht heeft voor haar unieke aanbevelingssysteem. Het bedrijf geeft ongeveer per jaar zo’n 150 miljoen uit om dat te onderhouden en verbeteren. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde gebruiker maar twee minuten nodig heeft om te bepalen wat hij kiest. In die tijd bekijken ze tussen de twintig en vijftig titels. Netflix doet zijn uiterste best om jou de beste opties te geven zodat jij meer kijkt.

Lees ook: Nieuw op Netflix eind maart 2017; zeven tips.

Rsvp'd. 📷: @letterfolk

A post shared by Netflix US (@netflix) on

#4 – Zee aan cijfers

Er zijn meer dan 76.000 verschillende categorieën en 1.000 speciale keywords om zo goed mogelijk alle ‘content’ te sorteren. Heb jij bijvoorbeeld wel eens ‘Cool Moustaches’ aangeboden gekregen? Je komt zelf bij deze – soms wel erg specifieke indelingen – via speciale codes. Je komt daar via deze URL: http://www.netflix.com/browse/genre/*schrijf hier de code*

Er zijn handige codes voor leeftijd:

Films voor 0 tot 2 jaar: 6796
Films voor 2 tot 4 jaar: 6218
Films voor 5 tot 7 jaar: 5455
Films voor 8 tot 10 jaar: 561
Films voor 11 tot 12 jaar: 6962

Maar ook genres zoals:
Tearjerkers: 6384
Steamy Thrilles: 972
Quirky Romance: 36103

#5 – Tagger; de Netflix droombaan

Is betaald worden voor Netflix kijken je droombaan? Dan heb je geluk. Je kunt namelijk aan de slag als ‘tagger’. Nieuwe Netflix films en series moeten voorzien zijn van ‘keywords’. De eerder genoemde groep van 1.000 woorden zorgt ervoor dat alles netjes en overzichtelijk blijft. Je wordt dus betaald om Netflix te kijken en daar passende woorden bij te voegen. Hoeveel het betaalt? Ongeveer 18 euro per uur. Je krijgt er een gratis Netflix abonnement bij en een onbeperkt aantal vrije dagen. Helaas hebben ze op dit moment geen vacatures.

#6 – Treingeheim

Lukt het niet om Netflix te kijken omdat de wifi in de trein niet sterk genoeg is? Verander dan de kwaliteit waarin je de video’s kijkt. Die kun je zelf instellen. Zo kan je toch nog de laatste minuten van House of Cards afmaken. Ga naar mijn account, en dan instellingen voor afspelen. Je kan kiezen tussen laag, normaal, hoog en automatisch. Extra handig: je kan het automatisch afspelen van de volgende aflevering uitzetten. Een hele goede optie voor bingewatch verslaafden.

More Binge. @champagnepapi

A post shared by Netflix US (@netflix) on

#7 – Hollandse Glorie

Het Europese hoofdkantoor van Netflix Europa zit in hartje Amsterdam. Wil je voor Netflix werken? Dan hoef je dus niet perse emigreren. Dat zij hier in Amsterdam zitten, heeft niet alleen te maken met de mooie grachten en ruime kantoorpanden. Netflix zit ook zodat zij de Franse wet kunnen omzeilen. Alle aangeboden media in Frankrijk moet namelijk voor 40% van eigen bodem komen. Als Netflix zich aan die regels had moeten houden, hadden zij een aparte Quantum Theory voor onze zuiderburen moeten programmeren. Omdat het hoofdkantoor vanuit Amsterdam opereert, hoeven zij zich niet aan de Franse wet te houden. Het Netflix aanbod in Frankrijk is dus niet 40% Frans. Wel 100% Hollands.

Volg Girls in Film op Facebook voor meer achtergrondverhalen.

Foto boven artikel: Orange is the New Black; één van de populairste Netflix Originals. Foto: Jojo Whilden – © 2014 Netflix

 

Lees verder