Oscarcampagne
Oscarcampagne

Hoe ziet een Oscarcampagne eruit? #ForYourConsideration

Wat een avond. Moonlight won de Oscar voor beste film. Iedereen had eigenlijk verwacht dat La La Land zou winnen. Je zag deze film werkelijk overal. Zoals tijdens de introductie van de Golden Globes en in sketches in Saturday Night Live. Moonlight had voortreffelijke reviews maar bleef verder redelijk onder de radar. Vannacht hebben we echter gezien dat populair zijn niet altijd automatisch betekent dat je ook wint. Campagnevoeren voor een Oscar gebeurt niet alleen voor de ogen van het publiek, maar vooral ook achter de schermen in Hollywood. In dit artikel vertellen we je daar wat meer over.

Eerst, de basics

‘I would like to thank the Academy.’ Dat zinnetje kennen we allemaal wel. Misschien heb je het zelfs geoefend in de spiegel met een haarborstel.  Een groep van ongeveer 6.000 mensen bepaalt wie genomineerd wordt voor een Oscar. Dat klinkt veel. Maar als je bedenkt hoeveel mensen in de filmindustrie werken over de hele wereld, hebben we het hier over minder dan 1%. Zij zijn: ‘The Academy’. Officieel ‘The Academy of Motion Pictures Arts and Sciences’. Bestaande uit acteurs, regisseurs, editors, componisten en nog veel meer functies zoals we ze kennen in de filmindustrie. Het is misschien nog moeilijker om bij de Academy te komen, dan om een Oscar zelf te winnen. Het is een exclusief groepje dat carrières totaal op hun kop kan zetten.

Een nominatie: meer dan een eer

Natuurlijk is het een grote eer om überhaupt genomineerd te worden. Maar het is ook niet verkeerd voor de opbrengsten van een film. Studios zijn daarom erg geïnteresseerd  om nominaties voor hun films binnen te halen. Volgens het bureau IBISWORLD verdient een Oscargenomineerde film ongeveer zo’n 30% meer. En nog eens een extra 20% als de film daadwerkelijk gewonnen heeft. Ook de acteurs gaan erop vooruit. Mannelijke acteurs verdienen gemiddeld 3.1 miljoen USD extra volgens een artikel uit The Independent vorig jaar. Vrouwen daarentegen maar een relatief kleine 500.000 USD meer. 

Dé Oscarcampagne

Om genomineerd te worden, wordt campagne gevoerd. Dat heet een ‘For Your Consideration’ campaign (FYC) voor kort. Deze campagnes worden niet alleen voor de Oscars, maar voor elke grote prijs in Hollywood gevoerd. Harvey Weinstein (de eigenaar en oprichter van de Weinstein Company filmstudio) is degene die in 1990 de toon heeft gezet voor de moderne Oscarcampagne. Destijds werkte hij voor distributeur Miramax. Hij zei in het boek Down and Dirty Pictures: ‘In those days, the studios had a lock on the Oscars, because none of the indies campaigned aggressively. The only thing that we did to change the rules was, rather than just sitting it out and getting beat because somebody has more money, more power, more influence, we ran a guerrilla campaign.’

Screenings bij mensen thuis

Deze guerilla campagne bestond uit evenementen waar Academyleden de talenten van Miramax (de studio van Weinstein) konden ontmoeten. Dit was vaak in de vorm van chique brunches en lunches. Leden konden foto’s en handtekeningen krijgen en goodiebags met DVD’s (screeners) van Miramax producties. Er werden zelfs screenings georganiseerd bij populaire vakantieoorden, in bejaardentehuizen en zelfs bij mensen thuis. Waar Academyleden waren, was Weinstein. Deze vorm van campagnevoeren is nu de industriestandaard. Een hele lijst van de Weinstein campagnes door de jaren heen lees je hierGeloof je het niet? Hier is Viola Davis die per ongeluk (misschien expres) verklapt hoe hard zij achter de schermen heeft gewerkt voor haar Golden Globe award, buiten haar acteerwerk om. ‘I took all the pictures. I went to the lunchen.’ Viola Davis won ook de Oscar voor Beste Actrice in een Bijrol.

#FYCLOL

Als je jezelf wilt wanen in het leven van een Academylid dan kan dat. Helaas kunnen we Ryan Gosling niet sturen voor een leuke foto, emmy screener lastmaar de evenementen die worden georganiseerd voor leden zijn openbaar te zien. Ga bijvoorbeeld naar de FYC pagina van Netflix. Daar zie voor welke series Netflix graag een award wil ontvangen. De Emmyscreeners van Netflix kwamen echter ook fysiek op de deurmat vallen van stemmers. Een hele negen kilo aan Netflix materiaal. Raar, merkt een lid op, want er zat ook gewoon een Netflix abonnement bij.

Geen olijven van Deadpool

Ook de film Daadpool met Ryan Reynolds wilde een gooi doen naar de Oscars. De film bracht wel een heel bijzonder spotje uit met ‘feitjes’ over de film. Normaal gesproken gebruikt een ‘For Your Consideration’ trailer filmrecensies. Deadpool vertelt echter, in Deadpool stijl, met trots over onder andere de 42 afwijzingsbrieven van FOX.

Ook de brief die de FYC kopieën van de film begeleidde was wel, uhm, erg bijzonder. Helaas was het niet genoeg voor een nominatie. Hier een klein stukje: ‘Apologies in advance for the simple letter. I was informed by 20th Century Fox that I’m not allowed to present you with freshly pitted greek olives, locally purchased deli meats and low-grade Canadian elk jerky. So with limited resources, and a budget which would barely cover the cocaine costs on most studio films, we were given an opportunity to collectively take Deadpool out of the shadows and into the world.’

En als je denkt dat olijven meesturen vergezocht is, er worden regelmatige vrij kostbare geschenken cadeau gedaan. Mogen stemmen op de Oscars is dus in meerdere opzichten geen beroerde functie. Nog meer weten? Kijk dan tot slot de video van het programma Adam Ruins Everything. 

Het overzicht met alle Oscarwinnaars van 2017 vind je hier.

Foto boven artikel: Moonlight winnaar van de Oscar voor Beste Film 2017.

Lees verder