<i>If Beale Street Could Talk</i>: visueel verbluffend en inhoudelijk sterk (****)
If Beale Street Could Talk

If Beale Street Could Talk: visueel verbluffend en inhoudelijk sterk (****)

“Beale Street is a street in New Orleans, where my father, where Louis Armstrong and the jazz were born,” vertelt het eerste beeld van If Beale Street Could Talk. “Every black person born in America was born on Beale Street, born in the black neighbourhood of some American city, whether in Jackson, Mississippi or in Harlem, New York. Beale Street is our legacy.” 

James Baldwin & Barry Jenkins

Het zijn de woorden van James Baldwin, de geprezen Amerikaanse schrijver van If Beale Street Could Talk. Hij overleed in 1987 maar had zijn aantekeningen voor een mogelijke verfilming allang klaarliggen. Die eer werd toegekend aan filmmaker Barry Jenkins, die op zijn beurt het script al klaar had liggen nog vóórdat hij werd gevraagd. In de zomer van 2013 trok hij zich terug in Brussel en Berlijn en schreef in 6 weken tijd het script van If Beale Street Could Talk én het Oscar-winnende Moonlight (2017). Na die Oscar-overwinning zijn de verwachtingen vanzelfsprekend hooggespannen. En wat mij betreft heeft hij die dubbel en dwars waargemaakt.

Volg Girls in Film ook op Facebook | Instagram | YouTube of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Liefdesverhaal

If Beale Street Could Talk vertelt het liefdesverhaal van Tish (KiKi Layne) en Fonny (Stephan James) en speelt zich af in het begin van de jaren 70. Het eerste shot begint hoopvol. De twee lijken in de wolken, de knisperende bladeren aan de bomen kleuren verzadigd geel en de lucht gonst vol verwachting. Totdat Tish’s voice-over dit beeld doorbreekt met de woorden: “I hope that nobody has ever had to look at anybody they love through glass.” Fonny wordt namelijk onterecht beschuldigd van een verkrachting en zonder pardon achter tralies gezet. Het is daar achter dat plexiglas waar Tish hem vertelt dat hij vader wordt.

If Beale Street Could TalkDe film vervolgt haar weg in twee verhaallijnen. Die in het hier en nu, en flashbacks naar de ontluikende liefde tussen Tish en Fonny, jeugdvrienden uit Harlem, New York. Terwijl Fonny machteloos in de gevangenis zit doet Tish er samen met haar familie alles aan om zijn onschuld te bewijzen. Maar zo makkelijk is dat nog niet. Niet door de tijd, niet door de buurt en al helemaal niet door hun kleur.

Lees ook onze recensie van Green Book.

Bitter sprookje

If Beale Street Could Talk is een intiem en tragisch liefdesportret met een sociaal kritische ondertoon. Naast dat het indringende verhaal prachtig wordt vertelt is ook elk shot cinematografisch on point. De beelden zijn, op z’n Barry Jenkins, stuk voor stuk duizelingwekkend gekleurd en zorgvuldig gecomponeerd. Uitgerekte shots (wat de film ook wat traag kan aandoen) van subtiele blikken die tegelijkertijd boekdelen spreken. En dat onder vervoering van een soundtrack waar je hart van opzwelt. Bijna een dromerig sprookje – maar dan met de bittere omlijsting van racisme en onderdrukking van Afro-Amerikanen in Amerika, dat wordt benadrukt door de zwart-wit foto’s die de kleurrijke beelden terloops onderbreken.

If Beale Street Could Talk is voor drie Oscars genomineerd: Barry Jenkins voor Best Adapted Screenplay, Regina King voor Best Supporting Actress en Nicholas Britell voor Best Original Score. Regina King won eerder oa een Golden Globe en Critic’s Choice Movie Award voor haar rol als Sharon Rivers (Tish’s moeder).

De film is vanaf 14 februari te zien in de bioscoop. Bekijk hier de trailer.

Lees verder