‘Vreselijk mijn dochters los te laten’ – Menno Meyes

‘Vreselijk mijn dochters los te laten’ – Menno Meyes

Menno Meyes werkte met grootheden als Steven Spielberg en George Lucas en is een gevestigde naam in Hollywood. Toch vertelt familieman én regisseur van De Held Menno Meyjes aan Girls in Film dat hij liever met zijn dochters dineert dan met Penélope Cruz…

Het loslaten van je kinderen is een belangrijk thema in De Held. Waarom sprak het jou zo aan?

“Ik probeer altijd zo veel mogelijk herkenbare familiethema’s naar voren te brengen, voor mij was dit een belangrijke reden om deze film te doen. Ik denk dat het leven uit kleine dingen bestaat, kleine gebaren, kleine gesprekken en kleine gevoelens die zich ophopen tot iets groots. Loslaten is iets wat iedere ouder uiteindelijk moet doen en dat is zo moeilijk.”

Had jij het er als vader moeilijk mee?

“Ik vond het verschrikkelijk. Ik heb drie dochters: eentje van 23 en een tweeling van 19 en die zijn inmiddels allemaal het huis uit. Ik vond het zo moeilijk toen ze gingen en dacht: Waarom heeft niemand me verteld hoe erg dit is? Ik denk dat het een deel van het leven is waar mensen je niks over zeggen. Als vader voel je zo’n enorme rijkdom met drie meiden om je heen. Eén van de grote luxes van mijn leven was om altijd met mijn dochters te eten. Wat er ook gebeurde, wie me ook uitnodigde, ik zei: ik ga naar huis. Ook al heb je net een film met Penelope Cruz gemaakt, dan racete ik toch naar huis om met ze te eten.”

Regisseur, schrijfster én hoofdrolspelers van #DeHeld zijn klaar voor interviews!

A photo posted by Dutch FilmWorks (@dutch_filmworks) on

In De Held werkt de angst van de moeder om haar zoon los te laten bijna verstikkend.

“Precies, ze is hartstikke bang als die jongen bij de US Marines wil gaan en concentreert zich zo op hem dat ze haar dochter een beetje kwijtraakt. Dat meisje zit eigenlijk maar op haar te wachten, heeft haar misschien nog wel harder nodig, en dat realiseert ze zich pas te laat. Ik kan me heel goed voorstellen dat het zo echt gebeurt.’

Heb je met zo’n indrukwekkende cv eigenlijk nog dromen?

“Ik moet zeggen dat ik wel het geluk heb om projecten te doen die me opwinden. Zo heb ik De Held ook gemaakt, er zit geen moetje in, we ménen ieder shot dat we gedraaid hebben. En dat kun je ook zien, want het siddert met een zekere intensiteit. Ik kan dan ook niet zeggen: ik zou graag nog eens film maken waarbij ik helemaal los kan gaan, want eigenlijk doe ik dat al bij elk project.”

Nooit te maken gehad met grote filmsterren die zich gedroegen als diva’s?

“Ik kan je een verhaal vertellen over een acteur – nee, ik noem geen namen – met wie we in een auto op een oud vliegveld in Canada aan het draaien waren. Ik zat achter mijn monitor en op een gegeven moment kwam de cameraman naar me toe en zei: ‘Hij is in zo’n slechte bui dat de crew er gedeprimeerd van raakt.’ We waren alleen maar close-ups aan het filmen, maar hij deed overal moeilijk over. Toen zag ik dat ze op een veld verderop aardbeien aan het plukken waren, dus ik zei tegen mijn assistent: ‘Ren even naar die mensen toe en vraag wat ze per uur betaald krijgen.’ Dat was zestien dollar. Dus ik heb tegen mijn acteur gezegd: ‘Ik hoor dat je een beetje een slecht humeur hebt.’ ‘Ja, ik heb er vandaag niet zo’n zin in’, zei hij. Dus ik: ‘Luister dude, ik weet niet precies wat je voor deze dag krijgt, ik geloof iets van dertigduizend dollar. Die mensen daar verdienen zestien dollar per uur met aardbeien plukken, let’s get real. Tot mijn verrassing zei hij: ‘Je hebt helemaal gelijk’.”

Ook interessant

In Her Shoes

‘Je moet je kinderen dingen gunnen.’ – Jessica Durlacher #interview

Nog meer gekke Hollywood-anekdotes?

“Mijn eerste film als regisseur, Max, was met John Cusack en niemand wilde dit project aanraken omdat het over de jonge Adolf Hitler ging. Maar John Cusack had het erop staan om deze film te doen en hij zei tegen zijn agent: ‘Ik maak niks anders totdat jullie Menno hebben geholpen om Max te financieren.’ Uiteindelijk kregen we het dus rond, en op de eerste draaidag verschijnt John op de set als de eerste de beste rapper met een durag op zijn hoofd, van die sportschoenen met hoge zolen en een hele hiphop posse om zich heen. Hij moest nota bene een Joodse avant-gardistische galeriehouder spelen, ik zat bijna te huilen toen ik hem zag. Maar vlak voor het draaien komt John naar me toe in een jas en met zijn arm achter zijn rug – want zijn personage was eenarmig – en hij zei: ‘Ik dacht dat een galeriehouder die geïnteresseerd is in avant-garde dit wel zou kunnen dragen.’ En hij was het helemaal. Op dat moment dacht ik: deze man is miraculeus!”

Meer weten over Menno Meyes en De Held? Bekijk dan het interview dat wij met hem hadden achter de schermen bij de opnames van De Held.

Lees verder