interview Paula van der Oest
interview Paula van der Oest

Paula van der Oest: “Een vrouw kan net zo goed een actiefilm maken” #interview

Vanaf 19 oktober draait haar nieuwste film Kleine IJstijd in de bioscoop. Girls in Film sprak met regisseur en scenarioschrijver Paula van der Oest.

In Kleine IJstijd komt een groep vrienden (gespeeld door o.a. Cees Geel, Monic Hendrickx en Ariane Schluter) bij elkaar om de as van hun overleden vriend en bandleider te verstrooien.

Het leven is niet voor iedereen verlopen zoals verwacht, maar de reünie belooft vanouds gezellig te worden. Maar dan duikt een van de vrienden op met de veel jongere Delphina (Hannah Hoekstra). En zij heeft een behoorlijk ontregelende werking op het gezelschap.

Paula van der Oest – bekend van o.a. Tonio, Lucia de B, Zus & Zo en Black Butterflies – nam niet alleen de regie van deze drama-komedie op zich. Ze schreef ook het scenario, met hulp van Rifka Lodeizen.

Hoe ben je tot dit scenario gekomen?

“Ik vind het eens in de zoveel tijd leuk om zelf een script te schrijven over dingen die ik uit mijn eigen omgeving herken. Dat heb ik eerder met Zus & Zo gedaan, dat losjes is gebaseerd op Drie Zusters van Tsjechov, en Tiramisu waarvoor ik met liet inspireren door De Kersentuin. Bij Kleine IJstijd had ik de film The Big Chill als inspiratiebron. Het is natuurlijk een bekend fenomeen: vrienden komen bij elkaar voor een begrafenis. En toen kon ik daar ineens veel over mezelf en mijn vrienden in kwijt, én over onze generatie die behoorlijk wat aanrommelt. Vijftig is wel het nieuwe veertig qua midlife crisis, er zijn nog steeds een hoop mensen die niet volwassen willen worden. De film gaat ook een beetje over kunstenaars en kinderen, hoe moeilijk het is om zowel het een als het ander te dienen. Ik weet dat zelf ook maar al te goed.”

Je zoon Thijs Boermans speelt Davey in de film. Hoe was het om hem te regisseren?

“Het was onverwacht leuk om mijn zoon te regisseren. We hadden al eerder samengewerkt bij de serie Noord Zuid, maar dat ging om een kleine rol. Ik vond het ontroerend om te zien hoe hij zijn best deed; hij wilde écht dat de rol goed werd. De andere acteurs lieten me weten dat ik eigenlijk een beetje te streng voor hem was ten opzichte van de anderen. Maar we hebben een heel goede en gezellige tijd gehad.”

Paula van der Oest
Hannah Hoekstra en Thijs Boermans in Kleine IJstijd (2017)

Volg Girls in Film ook op Facebook of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Extra bijzonder aan deze film is dat-ie in tien dagen is gedraaid.

“Ja dat klopt, dat is niet mijn nieuwe standaard, hoor, want het is beestachtig hard werken. Maar het paste wel een beetje bij de natuur van het project, omdat we het in guerrilla stijl deden en niet de officiële trajecten van vooraf geld aanvragen hebben gevolgd. We hebben het meer als een soort vriendengroep aangepakt en ik had een heel gesmeerd team om me heen. Het werkt alleen als je op één locatie draait, in dit geval een mooi groot pand van een kunstenaarsechtpaar. Vooraf hadden we wel gerepeteerd, want tijd om te discussiëren of piekeren op de set was er op dat moment niet meer.”

Muziek speelt een belangrijke rol; hoe ben je tot de playlist van de film gekomen?

“Ik wilde aan ieder personage een liedje opdragen en ben gaan zoeken naar muziek uit één periode. Zo kwam ik op het idee om allemaal Nederlandse muziek uit de jaren negentig te gebruiken. Van Claw Boys Claw, Fatal Flowers, Bettie Serveert… Maar er zitten ook een paar uitspringers tussen zoals Clouseau en Daveys liedje Dansplaat van Brainpower, die we bij ons thuis heel veel hebben gedraaid. Ik zocht nog iemand voor Kas, de overleden bandleider, en kwam bij Peter te Bos van Claw Boys Claw terecht – ik vind hem zo’n mooie, karakteristieke kop hebben. We hebben een screentestje met hem gedaan en hij bleek perfect.”

Paula van der Oest
Hannah Hoekstra, Steef Cuijpers en Johan Heldenbergh in Kleine IJstijd (2017)

Benader je zo’n film als vrouw anders dan een mannelijke regisseur zou doen?

“Ik heb dat altijd een moeilijke vraag gevonden. Misschien zijn vrouwen iets sensitiever, maar verder denk ik er niet heel erg over na, mijn keuzes zijn heel intuïtief. In Amerika denken producenten dat vrouwen veel dingen niet kunnen – slechts zeven procent van de regisseurs is daar vrouw – dat vind ik volslagen waanzin. Ook een actiefilm kan net zo goed door een vrouw als door een man worden gemaakt, want het is vooral een technische aangelegenheid. Fysiek zijn we gelijkwaardig, misschien zijn vrouwen zelfs wel een beetje sterker. En ze piepen ook niet zo snel, omdat ze het gewend zijn om heel veel dingen tegelijkertijd te doen.”

Welke regisseurs bewonder jij zelf?

“Ik heb Woody Allen en Ang Lee altijd heel goed gevonden, maar ook Alexander Payne, die Nebraska maakte. En ik ben heel blij met Patty Jenkins, die met Wonder Woman gewoon effetjes knalhard een grote comicfilm neerzette. Ook Jason Reitman vind ik heel goed, met zijn werk voel ik me heel erg verwant. Verder gebeurt er op seriegebied heel veel goeds. Ik vind zelf bijvoorbeeld Fargo, The Affair en Breaking Bad te gek.”

Premiere Kleine Ijstijd

A post shared by Paula van der Oest (@paulavanderoest) on

Heb jij tips voor beginnende regisseurs?

“Ik denk dat je altijd bereid moet zijn om een heleboel projecten tegelijkertijd op te starten, want als je in Nederland op één paard wedt, gaat het lastig worden. Je moet als regisseur dus een soort flexibiliteit hebben. Ik heb best veel geassisteerd in het begin van mijn carrière. Je leert er veel van door bij anderen mee te kijken. En mijn tip is ook om je niet bij de eerste de beste tegenslag te laten ontmoedigen, want het is best een pittige wereld. Je moet zeker openstaan voor tips van anderen, maar tegelijkertijd weten wie je bent, wat je wilt en waar je voor staat. Vrouwen willen zich nog weleens van de wijs laten brengen als een man dan zegt: ‘O, maar dat moet je zo en zo doen’, en dan loop je het risico dat anderen het overnemen.”

Heb je nog grote dromen?

“John Lennon zei: ‘Life is what happens to you, while you’re busy making other plans.’ Zo gaat het ook een beetje met mijn filmleven. Ik doe van alles en denk dan: O ja, die grote droom, daar moet ik toch eens over nadenken. Eigenlijk werk ik ze gewoon een voor een af. Op dit moment ben ik bezig het prachtige boek Alleen met de Goden van Alex Boogers te verfilmen. Dat is nu mijn nieuwe droom.”

LEES OOK Kleine IJstijd: scherp gespeelde acteursfilm vol nostalgie.

Foto boven artikel: still uit Kleine IJstijd

Lees verder