Mad Men: over roken, drinken de reclame.

Eigenlijk zou ik het allerliefst beginnen aan seizoen twee van Narcos op Netflix. Seizoen 1 vond ik echt zo geweldig! De meedogenloosheid waarmee Pablo Escobar zijn imperium bouwt en vijand (en vriend) onder de duim houdt, is echt fantastisch. De bakken met geld die begraven worden in akkers bij onwetende boeren. Bizar! En de Spaanse taal maakt zelfs mannen met lelijke snorren woest aantrekkelijk. Kortom; can’t wait. Maar ik wil niet met drie (goede) series tegelijk bezig zijn dus Narcos moet nog even tot volgende week wachten.

Vrouwen in bed (iets teveel)

Een paar weken geleden begon ik aan seizoen 6 van Mad Men op Netflix. Seizoen 1 t/m 5 heb ik keurig gekeken. De eerste seizoenen zelfs op DVD aangeschaft (seizoen 1 komt uit 2007!). Kun je nagaan. Dan voel je dus toch een drang om ook seizoen 6 te kijken. De serie over een van de meest prestigieuze reclamebureaus van New York in de jaren zestig. Met in de hoofdrol Don Draper een zeer getalenteerde en moeilijk te doorgronden creatief directeur. Ik moet zeggen dat het altijd maar nuttigen van sterke drank (op kantoor de hele dag door, fles op het nachtkastje) en de mate waarin de hoofdrolspelers keer op keer hun partners bedriegen me eigenlijk een beetje zijn gaan tegen staan. Tot in je vezels wordt je pissed als de hoofdrolspeler weer bij de deur van zijn buurvrouw aanklopt om van bil te gaan.

Door mijn eigen achtergrond in reclame en media vind ik het sowieso leuk om te kijken wat er gebeurt in het reclamebureau en hoe campagnes voor klanten zich ontwikkelen. Niets mooiers dan een creatief directeur die een slogan voor een kuipje margarine voordraagt als ware het Hamlet.

“This is a car for the young and the young at heart. Because today, nobody knows where they’re headed, but they’re not afraid of what’s around the bend. Power plus design equals adventure. Throw the map out the window, then hit the road, Jack.” 

Vrouwen in de board room (a must!)

Wat mij ook steeds blijft boeien zijn vooral de ontwikkelingen door de jaren zestig heen. De serie volgt nauwgezet de politieke, maatschappelijke en technologische gebeurtenissen. Dat betekent dat bijvoorbeeld het weer in de serie identiek is aan het weer tijdens de feitelijk gebeurtenis. Van de moorden op Kennedy en Martin Luther King tot de opkomst van de tv en computer (de Chevy waar het bureau een campagne voor maakt was ontworpen op een computer; big thing!). Alles komt aan bod. Ook de emancipatie van de vrouw op de werkvloer (yeah!). Hoewel het uiteindelijk toch maar een handjevol vrouwen is dat de boardroom mag betreden en een glas whiskey krijgt aangeboden. Ik ben aanbeland bij aflevering 6. Nog zes te gaan dus. Dat red ik wel.

Lees verder