kijktips voor week 44
kijktips voor week 44

Myranda Jongeling en Nina Spijkers over samenwerken en Wat je vindt mag je houden

Op een mooie septembermiddag schuif ik bij Nina Spijkers en Myranda Jongeling aan om met hen te praten over de nieuwste (en meteen eerste) korte film die ze samen hebben gemaakt: ‘Wat je vindt, mag je houden’. Onderdeel is van een zesdelige dramaserie Centraal. “Dit is niet helemaal onze sfeer hier hoor, maar het is wel lekker mensen kijken,” vertrouwt Myranda mij toe als we op een bank in het Soho House ploffen. 

Een warm bad

Of het nou de moeder-dochterrelatie is, de huiskamer-achtige sferen van de theehoek, of misschien zijn het gewoon deze twee ontluikende dames. Ik voel me in elk geval ook een Spijkers/Jongeling. De verloren dochter, opgenomen als een wolvenweesje in al deze creatieve pracht. We praten over theater, film, acteren en schrijven. Waar Nina en Myranda elkaar in herkennen, waar ze van dromen. Maar ook over waar ze trots op zijn en hun onzekerheden; “Oh vroeger was ik best onzeker naar mijn ouders toe, want niet alleen m’n moeder, maar ook m’n vader is een succesvolle acteur. Ik was bang dat ik niet aan hun werk en kwaliteiten zou kunnen voldoen.” “Maar nu ben je toch niet meer onzeker naar ons toe?” onderbreekt Myranda haar dochter. “Niet meer zoals vroeger, maar ja, natuurlijk wel Myranda. Ik wil altijd dat papa en mama het mooi vinden wat ik maak.”

Het toneel als Disneyland

Nina vertelt hoe het is om op te groeien met twee acterende ouders (haar vader is Jaap Spijkers) en hoe ze soms uren vanuit de coulissen het werk van toneelgroep De Trust zat te bewonderen. “Maar soms denk ik weleens… Heb ik niet te veel seks en gruwel gezien op een te jonge leeftijd? Het toneel was een soort Disneyland voor volwassenen. Ik was hierdoor al heel vroeg volwassen en ik denk dat ik het daarom soms best moeilijk vond om contact te zoeken met mijn leeftijdsgenoten.” “Ja,” zegt Myranda, “als ik terugkijk denk ik ook echt wel eens, dat had ik even wat anders moeten aanpakken. Maar we hadden geen keuze, er was geen geld en speelden vaak twee voorstellingen per dag. Ergens zou ik willen dat ik me eerder volledig op m’n schrijven was gaan richten. Dan was ik én meer thuis én zat jullie leven niet zo vol extremen”. Ik knik, ik voel en ik zie mezelf ook even in de coulissen met Nina naar Myranda kijken. Die de ene na de andere bijzonder rol neerzette in onder andere De Drie Zusters, Lulu, Faust en Hedda Gabler.

Schrijven is een ambacht

Naast toneel schitterde Myranda ook in verschillende series zoals S1ngle, Sams Kerst en Zwarte Tulp. Maar sinds een paar jaar zegt ze vaak nee tegen acteerwerk en stort ze zich nu volledig op haar schrijftalent. Myranda is zelfs een opleiding voor ‘scenario schrijven’ gaan doen. “Ik schreef wel al aardig maar er werd altijd gezegd dat er dingen ‘herschreven’ moesten worden. Ik begreep dat niet echt totdat ik die opleiding ging doen. Ik leerde dat je nooit van tevoren weet hoe een verhaal kan lopen, of hoe een personage zich ontwikkelt. Voor mij is schrijven echt een ambacht dat je soms heel technisch te lijf moet gaan. De tijd van nachten achter m’n typemachientje zitten, met een glas Martini in m’n hand en een slof sigaretten is voorbij.” En ik zie ineens flitsen van hoe het er in huize Spijkers/Jongeling aan toe ging, in the good old days… Lange avonden filosoferen over acteren, over rollen en over toneel. Daardoor, zeggen Nina en Myranda, voelt dit project ook niet als hun eerste project samen.

“Je regisseerde eigenlijk altijd al”

Nina is na haar middelbare school de Regie Opleiding van de Theaterschool Amsterdam gaan doen en studeer won in 2015 de Top Naeff Prijs, de aanmoedigingsprijs voor veelbelovende studenten. Nu werkt ze onder andere als één van de vaste regisseurs bij Toneelschuur Producties. “Ik wilde toen ik jong was heel graag spelen, maar dat kwam ook omdat ik alleen de toneelwereld kende en dan alleen acteurs zag. Ik kon toen nog niet zien dat er nog heel veel andere beroepen zijn. Maar mijn fantasie is veel groter dan acteren alleen, of dan het personage dat je speelt.

Mijn ideeën zijn vaak groter en ik wilde zelf meer maken… maar het zal allemaal ook wel met mijn controledrift te maken hebben.” “Ja, eigenlijk regisseerde je altijd al.” Vol trots vertelt Myranda hoe Nina elk jaar opnieuw tijdens oud en nieuw alle neven en nichten in kleine toneelstukjes zette. “Ok mam maar misschien was ik gewoon een heel dominant kind.” “Ja, dat waarschijnlijk ook,” lacht Myranda, “maar op een en andere manier wist je altijd heel goed wat iedereen moest doen.”

Wat je vindt, mag je houden

Ik zou nog wel uren kunnen luisteren naar alle familieperikelen, kinderherinneringen en het leven van dit kunstzinnige stel. Maar ik wil ook alles horen over hun eerste korte film Wat je vindt, mag je houden die Myranda schreef en Nina regisseerde. Vrijdag 1 november komt deze moeder/dochter creatie op tv als onderdeel van een nieuwe zesdelige dramaserie Centraal. Deze opvolger van de One Night Stand reeks ging op het Nederlandse Film Festival in première.

Nina en Myranda maakten de eerste aflevering: ‘Wat je vindt mag je houden’ over Frieda (Judith Noyons), een jonge gelovige vrouw, die elke week met de trein naar het drukke Rotterdam gaat om haar zieke tante te bezoeken. Ver weg van haar veilige dorpsgemeenschap ontmoet ze drag queen Rafael (Maarten Heijmans) die haar bevrijdt uit een benarde situatie. Rafael mag dan wel haar reddende engel zijn, voor Frieda komt hij regelrecht uit de hel. En omgekeerd is Frieda voor Rafael een bekrompen vrouw met wereldvreemde ideeën. Maar toch vinden ze elkaar in die ene nacht. Een verhaal over verbinding, verschillende werelden die botsen, het geloof en het theatrale.

Liefdevol advies

Na bijna twee uur ge-theeleut te hebben met m’n nieuwe adoptiefamilie moet Nina weg en drink ik nog een laatste slok thee met Myranda. En alsof het m’n echte moeder is stort ik m’n hart uit over acteren, theater versus film, m’n dromen en de wereld. Myranda luistert aandachtig, geeft me liefdevol advies en we sluiten af met een warme groet. Ik wil helemaal niet weg, maar voor alles is een tijd van komen en een tijd van gaan. Zo zal ik me ook los moeten trekken van dit warme nestje waar ik voor die paar magische uren even onderdeel van mocht uitmaken. Moeder Myranda met dochter Nina…

Centraal start op vrijdag 1 november. Wat je vindt mag je houden is de eerste film en is te zien op NPO3 om 21:40 uur.

Lees verder