review Fantastic Beasts
review Fantastic Beasts

Review Fantastic Beasts. Fantastisch?

Ik was al een tijdje erg benieuwd naar de nieuwe film Fantastic Beasts and Where to Find Them van Warner Bros. Het is al even geleden dat ik een Harry Potter film heb gezien en ik heb ook niet alle boeken gelezen. Sommige Harry Potter fans slaan uit verschrikking een kruisje, maar ik ben gewoon niet echt weg van het fantasy-genre. Tenminste, dat dacht ik. De film Fantastic Beasts maakte me namelijk erg nieuwsgierig.

Toen ik wist dat ik de film ging zien heb ik me ook direct verdiept in het verhaal, de karakters én de beesten. Achteraf gezien vrij verstandig. Sommige woorden moest ik nog even opzoeken namelijk zoals ‘no-maj’ (in US) of ‘mugglers’ (in UK). Dreuzels dus. Mensen zonder magie. Met de informatie nog in mijn achterhoofd ging ik de film in. Een warrig begin. Waar gaat dit heen? En wie de fuck is Grindelwald?! Met het vertrouwen dat het later wel duidelijk zou worden, ging ik vrolijk verder met kijken.

New York, 1926.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Ontzettend tof gedaan, ik kan niet anders zeggen. Het gevoel dat je in een begin twintigste-eeuwse stad stapt en mee wordt genomen in hun dagelijks leven. Je bent direct betrokken. De hoofdpersonen worden al snel voorgesteld, maar de verhaallijn is nog ietwat vaag. Een man met een koffer, een vrouw met een hotdog, iemand in protest tegen heksen en een soort onhandige maar blije man. Dan was er ook nog iemand die wat mysterieus keek op een plek waar er een huis was verwoest door een zwarte wolk met ogen.. Die had ik niet meteen opgeslagen. Hij leek me niet belangrijk. I was terribly wrong. Wat me vooral opvalt is de prachtige beelden en de “echtheid” van de meer ongewone verschijningen. Twee uur lang was ik er van overtuigd dat ik me in een realistische fantasiewereld bevond. Best een tegenvaller als de film voorbij is.

FTB933_FBST_DTR4 1308.tif

What did just happen?

Na het zien van de film moest ik het allemaal even laten bezinken. Wat is er zojuist precies gebeurd? Wat voor karakters heb ik zojuist ontmoet en wat voor levens leiden zij? Je hebt van die films waar alles meteen duidelijk en afgesloten is. In het begin worden er dan al een groot deel van je vragen beantwoord, waardoor je een basis hebt voor de suspense van de rest van de film. Dat was bij deze film wat minder. Niet zo gek ook, er komen namelijk nog vijf films. Deze film is dan van essentieel belang. Iedereen wordt aan je voorgesteld en naast alle dingen die relatief herkenbaar zijn, heb je ook een heel aantal gebeurtenissen en wezens waar ik in ieder geval nog nooit iets van gehoord of gezien had.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Kortom, een overvolle maar prachtige film

Zeker weten de moeite waard. Ook als je weinig – of niets – meer weet van Harry Potter. Er zijn kleine verwijzingen die de kenner zal opvallen, maar zeker geen cruciale informatie voor het verhaal. Het verhaal heeft trouwens ook grappige en romantische aspecten. Ik heb zelfs gegiecheld en me melodramatisch mee laten nemen, twee dingen die ik zeker niet verwacht had. Wees uitgeslapen. Laat je verassen. Ga naar Fantastic Beats. Hij draait nu in de bioscoop.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Girls in Film aan de zwarte(!) loper.

We waren bij de Nederlandse première in Pathé Tuschinski, waar we mooi de kans zagen om de gasten aan de tand te voelen; wat voor toverkrachten zouden zij wel willen hebben? En wat voor een Fantastic Beast zouden zij uitzoeken? We waren de hele avond live te volgen op Instagram Stories. Hier wat kiekjes.

img_6181

img_6192img_6191 img_6197  img_6194

Volg Girls in Film op Instagram en Facebook voor meer film- en rode loper nieuws.