Rosa Geertsma-Lackroy over de houdbaarheidsdatum van vrouwen #interview

Rosa Geertsma-Lackroy is een jonge filmmaker (21). Zij zit in het laatste jaar van de opleiding Audiovisueel op de Noorderpoort in Groningen en wil daarna naar de Filmacademie. De opmerking van een vriend dat vrouwen van boven de 40 te oud waren, zette haar aan tot het maken van The Beholder. Wij spraken Rosa.

Waar gaat The Beholder over?

The Beholder gaat over een zestig jarige vrouw genaamd Agnes, die in haar jonge jaren een bekend actrice en sekssymbool was in Nederland. Helaas kwam haar carrière tot een einde toen ze ouder werd. Hier heeft ze erg veel moeite mee. Ze ontmoet Rafiq, een Syrische fotograaf die bekend is geworden met zijn foto’s over de armoede en oorlog in zijn land. Hij vraagt haar of hij foto’s van haar mag maken voor zijn nieuwe expositie. Agnes ziet dit als haar grote kans om haar carrière nieuw leven in te blazen. Wat Agnes niet weet is dat Rafiq niet op zoek is naar oppervlakkige schoonheid maar juist meer wil laten zien. De vraag is of Agnes meer durft te laten zien en of er meer is om te later zien.

Trea Alers speelt de rol van Agnes

Waarom wilde je deze film maken?

De druk voor vrouwen om “mooi” gevonden te worden heb ik al zolang ik me kan herinneren hoog gevonden. Zelf heb ik ook periodes gehad dat ik elke dag foundation op had. Ook bijvoorbeeld het idee dat vrouwen grote delen van hun lichaam haarloos willen hebben, vind ik eigenlijk extreem. Begrijp me niet verkeerd, ik heb er niks op tegen en vind het zelf ook heerlijk om gladde benen te hebben. Mijn probleem is dat veel vrouwen raar worden aangekeken als ze ervoor kiezen om niet haarloos door het leven te gaan. Zo was er een keer een meisje in de kleedkamers bij mij op de middelbare school die haar oksels niet had geschoren en meteen te horen kreeg van haar klasgenootjes dat ze vies was. Deze druk wordt dus niet alleen op ons gelegd door mannen, maar juist ook zeker door andere vrouwen. Waarom doen we dit?

Rosa

Ongeveer een jaar geleden had ik een gesprek met een vriend van me waarin hij liet vallen dat hij vond dat vrouwen van boven de veertig te oud waren. “Te oud waarvoor?” vroeg ik hem. “Gewoon te oud”. Dit zette me aan het denken. Zelf zie ik er ook tegen op om ouder te worden, ook al ben ik nog maar 21. Het idee dat vrouwen een houdbaarheidsdatum hebben, leeft nog steeds. Het is bijvoorbeeld bijna standaard voor vrouwen om hun grijze haren te verver zodra ze die krijgen, terwijl dit mannen over het algemeen veel minder bezighoudt. Waarom moeten we het feit dat we ouder worden verbergen? Waarom focussen we juist niet meer op de wijsheid en ervaring die komt met leeftijd? Met deze film wil ik een beeld schetsen van wat er met een vrouw kan gebeuren als ze al haar gevoel van eigenwaarde baseert op haar schoonheid en op haar jeugd.

Wat ga je doen met de film als deze af is?

We willen eind november/ begin december dan eindelijk gaan filmen. De film moet dan begin februari af zijn. Nadat we een première hebben gehouden willen we mee gaan doen met een aantal filmfestivals. Ook wil ik het gaan gebruiken voor mijn aanmelding bij de Filmacademie in Amsterdam, richting Regie Fictie.

Wat is je grootste droom op professioneel gebied?

Mijn grootste droom op professioneel vlak is dat ik uiteindelijk een volledige speelfilm kan maken waarbij ik de touwtjes helemaal in handen heb. Van het schrijven van het scenario, tot de casting, tot de regie. Een film waar ik volledig achter kan staan. Ik hoop dan dat deze film mensen aanspoort om op andere manieren naar bepaalde dingen te kijken. Iets wat ik mensen kan meegeven. Ik geloof dat het niet per se de taak is van filmmakers om bepaalde vragen te beantwoorden, maar juist om vragen te stellen en mensen zelf aan het denken te zetten. Dit is dan ook mijn grootste droom op professioneel vlak.

Welke film had je graag willen maken?

Een film die grote impact op me heeft gemaakt is Brokeback Mountain van Ang Lee. Niet alleen vond ik de strijd die te zien was met de buitenwereld die hun homoseksualiteit nooit zou accepteren interessant, maar vooral ook het gevecht dat ze met zichtzelf voerden sprak me aan. Hoe ze bang leken te zijn voor hun eigen gevoelens en kwetsbaarheid. Of ik deze film zelf had willen maken, weet ik niet zeker. Ik weet niet of dit mijn verhaal is om te vertellen.

Heath Ledger en Jake Gyllenhaal in Brockeback Mountain

OOK INTERESSANT: homoseksualiteit in films; on point of nog een lange weg te gaan?

Met welke ‘girl in film’ zou je nog graag eens willen werken?

Een tijd geleden was Sacha Polak te gast bij de Filmclub in het Grand Theatre hier in Groningen, en ze inspireerde me enorm. Het feit dat ze als Nederlandstalige regisseuse de Engelstalige speelfilm Dirty God heeft kunnen maken vind ik natuurlijk geweldig. Ook had ze het over haar band met de hoofdrolspeelster. Dit sprak me voornamelijk aan. Ze zag haar buiten de set veel en ik denk dat het vertrouwen en de vriendschap die hieruit ontstond terug te zien is in de film. Ik zou veel van haar zou kunnen leren en dus zeker met haar samen willen werken!

Steun The Beholder

Er loopt een crowdfundingcampagne voor de financiering van The Beholder bij Cinecrowd. Meer informatie hierover en manieren om Rosa te steunen lees je hier.

Lees verder