interview met regisseur Bobby Boermans
interview met regisseur Bobby Boermans

Van interactief tot 4DX: interview met regisseur Bobby Boermans

Vanaf 21 juni wordt de film Late Shift vertoond in VUE Cinemas. Het is de eerste film waar je -zonder dat de film pauzeert- via een app bepaalt wat het hoofdpersonage doet en hoe de film verder verloopt.

Het is de laatste ontwikkeling in een steeds diverser wordende filmwereld. Dolby™ Cinema, 4DX, IMAX, Virtual Reality (VR), het lijkt niet op te houden. Bioscoopbezoekers worden verleid met steeds beter wordende technieken. Regisseur Bobby Boermans maakte de eerste ‘second screen’ film ter wereld APP (2013). Na de persvoorstelling van Late Shift sprak ik met hem over film, techniek en de toekomst van het medium.

Wat vond je van de film?

‘Ik vond de techniek snel en goed werken. Die kant hebben ze heel goed opgelost. Alleen vond ik de film zelf niet zo goed. Als je mensen geïnteresseerd wilt houden, moet je toch een goed verhaal hebben. Als film vond ik hem niet spannend genoeg. Er had meer tempo en meer energie in gemogen. Je gaat op zich wel mee, maar het bewijst maar weer dat je toch een goede film nodig hebt. Anders blijft het een beetje hangen. Als deze techniek bij Alien gebruikt zou zijn, dan was ik helemaal lyrisch geweest.’

Bobby Boermans met ‘Girls in Film’ Samya Hafsaoui en Lisanne van der Meer

Is Late Shift nog wel een film? Hij is namelijk ook uitgebracht voor Playstation en in de Appstore.

‘Ik denk wel dat het een film is. Ook denk ik technieken zoals deze en bijvoorbeed 4D, Imax en Virtual Reality, zeker de toekomst van film zijn. Maar het begint toch altijd bij het basisprincipe dat creatief gezien het verhaal spannend moet zijn. Als je basis niet goed is – het verhaal en de executie – kan je er allemaal technieken tegenaan gooien, maar dat werkt gewoon niet.’

© 2015 CtrlMovie

Waar ligt de scheidslijn tussen games en film?

‘Films worden ook tegenwoordig bijna compleet digitaal gemaakt zoals Planet of the Apes en Star Wars. Dat is bijna 80% visueel effect. Je gaat over vijf à tien jaar inderdaad tegen de vraag aanlopen: waar ligt de scheidslijn? Die twee werelden komen steeds dichterbij qua virtual reality, visuele effecten, etc. Maar menselijke mimiek zal altijd de basis blijven. Wat een acteur aan emotie brengt, zal je toch altijd met motion capture* moeten blijven opnemen. De buitenkant kan je wel namaken, maar niet de emotie.’

‘Toen ik trouwens naar Rogue One ging in Dolby Cinema, duurde het een uur voordat ik door had dat één van de acteurs volledig digitaal was. En ik vind mezelf best vernuft. Dan raak je wel echt een scheidslijn.’

* de techniek die gebruikt wordt om bewegingen van mensen te kopiëren naar realistische animaties

Zullen regisseurs zich ook aanpassen?

‘Ik denk het niet. Filmmakers willen gewoon verhalen vertellen en de techniek moet zich daarop aanpassen. Mensen zullen wel experimenteren in bepaalde hoeken. Je krijgt dan regisseurs die zich in bepaalde technieken specialiseren, omdat ze dat soort films vaak regisseren zoals een Michael Bay of James Cameron. Dat komt omdat bijvoorbeeld Marvel films gewoon meer budget hebben voor techniek.’

Wat betekenen al die nieuwe technieken voor Hollywood?

‘De vraag is, welke Hollywood studio gaat als eerste deze stap maken. Bij App hingen ze ook aan de telefoon. De zes grote studio’s kijken de kat uit de boom. Zoiets als dit met telefoons in de bioscoop is natuurlijk onvermijdelijk. Je hebt een generatie die opgroeit met dat ding in hun zak. Automatisch zal over veertig à vijftig jaar telefoons tijdens de film de normaalste zaak van de wereld worden. Maar Hollywood stapt in wanneer het financieel interessant is. Ze willen vooral hun eigen industrie er niet mee kapot maken. Telefoons in de bioscoop zijn nu nog een taboe. Tot het moment dus dat er geld aan te verdienen is, dan zal het heel normaal worden.’

Hannah Hoekstra en Isis Cabolet in App (2013)

En wat zal er gebeuren met de bioscopen?

‘Over een paar jaar heeft iedereen zo’n VR bril en worden mensen steeds veeleisender. Ik denk dat er naast de gewone zalen, IMAX en Dolby Cinema ook VR zalen zullen komen. Ik vind het zelf heel interessant en leuk om hiermee bezig te zijn. In Universal hebben ze attracties zoals de Transformers: The Ride die gewoon voor 60% bestaat uit film. Ik kan me heel goed voorstellen dat bioscopen ook meer richting een pretpark ervaring gaan. Je gaat op een gegeven moment een pand krijgen waar je in een karretje door een paar zalen gaat met een film op de achtergrond. Bioscopen zijn er voor het sociale aspect en daarnaast moet je het vooral niet thuis kunnen ervaren. Anders gaan ze het niet meer redden.’

Wat brengt al deze vernieuwing het publiek?

‘Genres zullen steeds meer gedefinieerd worden en het publiek zal precies kunnen beslissen voor welke ervaring ze willen gaan. Dan zijn ze ook bereid wat meer te betalen. Of het nou geluid was in de jaren twintig, Technicolor in de jaren dertig, of Cinemascope. Als het maar goed is en wat met je doet, zijn mensen bereid meer te betalen. Je moet ondergedompeld worden in een ervaring. Ik denk ook niet dat evolutie in film ooit ophoudt. Kunnen we daar als Nederlanders op innovatief gebied wat in betekenen? Ja. Gewoon je ballen op het hakblok en doen. Net zoals de makers van Late Shift. Zelfs als het niet helemaal goed is, je hebt het toch gedaan. Ik probeer ook zelf altijd iets nieuws te leren. Als je kiest voor veiligheid gebeurt er nooit wat.’

Wordt film ooit een dood medium?

‘Jezelf verliezen in een verhaal en elkaar die verhalen vertellen, doen wij al sinds het bestaan van de mensheid. Dat is het mooie. We zijn gewoon sociale wezens. Dat is de kracht van kunst, maakt niet uit in welke vorm. Het is de reden waarom de filmindustrie altijd zal blijven bestaan. Innovatie is onvermijdelijk en over tweehonderd jaar hebben we misschien een bioscoop in ons oog, maar het creatieve maakproces zal altijd bestaan. Dat zit in ons DNA.’

Waarom moeten mensen toch Late Shift zien?

‘Ik ken het gevoel van een regisseur die denkt: “Holy fuck wat ga ik doen. Dit kan compleet misgaan.” Succes of niet, je hebt het op zijn minst geprobeerd. Daardoor praten mensen erover en wordt er naar gekeken. Wat dat betreft heb ik diepe respect voor de regisseur en het hele team. Ze doen het wel gewoon. Daarom ben ik de film zelf ook gaan zien. Ik zag al aan de trailer dat de kwaliteit niet hoog is, maar ik wilde toch zien wat ze gedaan hadden. Ik vind dat risico en innovatie respect verdient. Het zou mooi zijn als mensen hier naartoe gaan, het ervaren, en hopelijk zullen zien waar de toekomst van film naartoe gaat.’

De film App van Bobby Boermans bekijk je oa via iTunes of Pathé Thuis. Late Shift Vue Cinemas is vanaf 21 juni te zien bij .

Lees verder